söndag 26 september 2010

[ANNA] Kvällsstund på Korsgatan.


Världens finaste lilla Skorpan har sett hur mamma och pappa gör, och låtsas därför att hon läser själv. Hon ligger och håller boken framför sig och gör roliga ljud(läser). Ikväll läste vi Lennart Hellsings Sjörövarbok igen, sablar, anfäkta&anamma vad den är kul! Vi ligger i våran säng och läser, sedan pussar vi henne godnatt och lägger ner henne i sin spjälsäng. I ett par dagars tid nu har det funkat jättebra att "bara lägga ner" henne när hon ska sova middag/för natten, lämna dörren på glänt och låta henne komma till ro själv. Att hon kommer till ro på egen hand är guld värt på natten om hon vaknar till, då behöver man inte dra igång någon matning/vaggning/vyssning utan hon får bara nappen och somnar igen. Som sagt man är glad när rutiner funkar, men tar inget för givet...

2 kommentarer:

Klara sa...

Det blir väl "elitskola a la Björklund" för den här fina damen, tror jag. Börjar väl läsa på riktigt vid 2-årsåldern, eller? Gud, vad fin hon är, och stor har hon blivit också. Underbar! Puss på er alla tre från tant Klara

Anna sa...

Klara!
Hahaha tror du det;) Så fort jag lärde mig läsa så verkligen slukade jag böcker. Jag älskade detektiv Kitty-böckerna och Femgänget!
Puss på dig själv fina tant Klara!