torsdag 23 september 2010

[ANNA] Kattafan och morötter.


Eftermiddagens snörpa i sin tröja med små blyga violer och knappar i ryggen, söt som spunnet socker. Vi har träffat Frida&Johanna för en kopp kaffe och allmänna avhandlingar. Johanna utbrast när hon såg Skorpan; "idag är hon klädd som en flicka". Fair enough säger jag. Dom andra dagarna är hon klädd som ett barn. För er som inte känner Johanna, så drev hon med mig. Dom flesta av Skorpans kläder är från Lindex och H&M. Mest Lindex då H&M måste ha kattjäveln(jag pratar om Hello Kitty, fått liiiite för mycket av den varan de senaste åren eventuellt, och vi kör en stenhård bojkott) på alla tjejkläder. Så fort jag plockat ett plagg så kan jag ge mig fan på att om jag inte ser kattafan direkt så är den nånstans i ett hörn. Men smaken är ju som bekant som baken( en del har mycket och andra lite, min röv är stor) och tur är väl att det! På H&M har jag dock handlat mycket på killavdelningen för den har tilltalat mig mest. En annan solklar favorit är ju Uni, men eftersom vi inte 1.) är miljonärer 2.) tycker att det finns gränser för vad barnkläder får kosta så handlar vi i princip bara på rean där, Polarn&Pyret likadant.

När jag lagade kvällsmat igårkväll(morotssoppa) och stod och skalade morötter med en nyfiken Skorpan sittandes i sin barnstol vid diskbänken. Slog det mig hur hur bra en morot funkar som "bitring" för en kliande gom, så jag skalade en och gav henne. Hon älskade det och satt och sög och gnuggade med moroten i munnen i en timme. Bra att vänja sig vid smaken också, morot är ju ett kanon mellis sen när hon väl kan äta den. Sånt gillar vi här hemma, när vanliga saker i hushållet kan användas som leksaker åt lilla fröken. Jag blir så himla trött på all överdriven konsumtion&produktion, vilket slös med naturens resurser! Skorpans favoritgrej att pilla med innan moroten kom in i bilden är ett orange burklock från en Uncle Bens-burk. Nä en massa pengar på prylar till henne behövs inte än. Tanken är ju också att hon då blir riktigt glad när hon får saker, istället för att få prylar hela tiden och vada fram i dom.


8 kommentarer:

Maria sa...

Känner mig lite träffad i slutet där, du har så rätt! Så otroligt rätt! Elton gillar ju också konstiga saker vi råkar ha ehmma bäst, en favorit är liksom en snusdosa..ska tesa en morot till Elton i helgen:)

Anette sa...

Melvin älskar morot, har han gjort sen han var pyttis! Fast bra att se upp lite så den inte åker för långt ner i halsen bara :)

Johanna sa...

What?! Det har jag INGET minne av att jag sagt! Känns olikt mig! Var jag så förvirrad...? Minns att jag sa att hon va matchad bara! Puss

Anna sa...

Maria!
Va fint att jag kan tipsa om något och väcka en tanke:)

Anette:
Ja precis, man får välja en bra storlek på moroten och inte lämna dom själva med den, Skorpan har en förmåga att stoppa in saker så hon får kväljningar(tokbarn!)

Johanna:
Hahaha du sa det direkt när du kom innan för dörren(och så sa du att hon var matchad) det var skitkul, kommer du inte ihåg att jag skrattade åt dig. Det är var ju sant:) puss

moster sa...

Men skorpan vad har moster sagt om morötter?!
Det är ok så länge du håller dig till kalla morötter men börjar du med varma morötter blir moster besviken ;) haha
Puss

Anna sa...

Syrran!
Haha nä där kan till och med jag hålla med, morötter i viss mat är inte gott, inte om dom är för mjuka;)Jag ska lära Vilmer äta grönsaker någon måste ju göra det!
puss

Johanna sa...

Hahha! Det säger en hel del om mitt förvirrade tillstånd när jag mötte upp med er i går. Skoj att man kan va rolig även när man är frånvarande i hjärnan! Puss

moster sa...

Fint att du tar på dig uppgiften att lära Vilmer äta grönsaker, mycket fint av dig moster!!
puss