onsdag 26 oktober 2011

[ANNA] min guide till...

 hur du vet att du befinner dig hemma hos någon riktigt gammal människa...
  • När du pratar ska du inte bara överrösta diverse klockors tickande/klongande som får en domkyrka att verka beige, utan också radio P1.
  • Dukar och mattor ligger i princip omlott, mycke ska re vara!
  • Du blir erbjuden tofflor direkt när du kommer in i hallen, det är ju så dragit. Kvittar om det är full juniblom ute.
  • I garderoben återfinns promenadskor, underbyxor och långbyxor.
  • Det finns en drickaback i skafferiet/på balkongen i den finns det bara Loka naturell alternativt bara Vichy vatten.
  • På fönsterbrädena står det saint paulior på rad, ni vet hela växten känns som plysch. (obs obs på att denna sida finns)
  • Du får höra ord som en bit (istället för låt), va klämmig du är ( vad snäll du är, i och för sig världens gulligaste ord) och finge. Gärna i kontexten; om jag ändå finge dö ( där kan du i samtalston svara: jaa det är ju lockande eftersom personen garanterat hör 10%). På ena örat.
  • I badrummet finns det inte flytande tvål utan en sån hård. Listerine och Pepsodent hittar du inte här, däremot Vademecum såväl tandkräm som munvatten (observera munvatten inte skölj)
  • Tapet på garderobsdörrar tillhör vanligheten, gärna i taket också.
  • Sånt där fluffigt överdrag till toalocket. Mmmm hygieniskt.se.
  • Bjuds det godis? Glädjs dig bridgeblandning och finska gröna kulor (alltså marmeladkonfekt, nån där ute? är det NÅN som äter det?, inte ens JAG äter det! Då äter ju jag gärna Alladinchokladen körsbär i likör, romrussin, ägglikör osv..)
  • Det kan serveras långhare till middag. Det är benfri kotlett, hel bit. Tror jag.
Tro inte att jag inte gillar er där ute gamlingar! Finns inga som bjuder så gott fika i min smak. Mmmm mazariner, konserverad frukt med grädde mmm gott milanopinnar mmm. Ni är bara lite härligt förutsägbara. Ta med min lista och bocka av nästa gång;)


Nu ska jag se Sjukhuset på Tv3 Play. Kan ju inte missa liksom, kraftiga buksmärtan som kommer in är en barndomskompis pappa och barnet som ligger felvänts pappa är en gammal klasskompis. Linköping vet ni. Den stooora småstaden, alla vet vilka alla är.

Inga kommentarer: