tisdag 1 november 2011

[ANNA] ...

När Linus kom hem från jobbet tog vi en promenad i domkyrkoparken, vi hälsade på Ingrid & Malin som var ute och promenerade. Skorpan ville gå in i kyrkan och titta så det gjorde vi. Hon tycker att det är superkul där för det finns så mycket att titta på. När vi hade kommit längst in, till det bortersta koret nästan så såg jag någon ligga på golvet vänd in mot väggen i fosterställning. Det såg ut att vara en av samhällets utstötta, smutsig och utslagen. Jag vände mig mot Linus som stod några meter bort och han såg bekymrad och lite frågande ut, han såg alltså samma sak som jag. Skorpan fatta nog inte vad hon såg och satte iväg mot personen i full fart så jag fick haffa henne i kragen. Linus tittade på personens jacka för att se om den rörde sig samtidigt som vi gick närmre. Det stod en man och en kvinna precis brevid, kvinnan böjer sig ner och knackar på personen. Det är en staty. En i dunklet väldigt verklighetstrogen staty.


Jag drar en lättnadens suck över upptäckten men känner mig samtidigt illa till mods. För det kunde ju verkligen lika gärna varit en riktig människa. Det hade ju inte ens varit konstigt OM det var det. Nu börjar vädret bli bistert och många därute fryser. Har du någon filt, sovsäck eller jacka som du inte använder och du kan avvara? Gå med det till Stadsmissionen så kommer det direkt till någon som verkligen behöver det. Det drar sig dessutom mot jul, en högtid som inte är lika kul för alla. När du spenderar vansinniga tusenlappar på dina nära och kära kanske du kan undvara en hundring eller tre iallafall. Lite i sammanhanget men gör stort. Sen åker du till IKEA, Rusta eller ÖoB någon affär där du får mycket för pengarna, jag kan garantera att personen du handlar till inte är nogräknad. Så köper du lite kritor/block/leksaker alternativt en varm filt, underkläder och hygienartiklar som du slår in i julklappar och märker om dom är till vuxen eller barn. Dessa skänker du sen till Stadsmissionen. Någon kommer bli väldigt väldigt glad. Det finns många familjer där det ekonomiska utrymmet till julklappar/några leksaker inte finns. Du vill inte tro det men det är tyvärr så. Det finns människor som önskar sig ett par nya strumpor. Det går alldeles bra att skippa några av dom glossiga magasinen med vita stilrena hem, muffins & kak-porr och diverse lyxigheter (iallafall något av dom) och byta det mot en prenumeration på Situation Stockholm också. Fundera på det iallafall.. Man ska inte ha dåligt samvete för att man unnar sig men man kan ge lite till andra ibland också. Det ena utesluter inte det andra. Det tycker jag du ska lära ditt barn. Det gör vi.

Fotat med blixt så ser ju "personen" inte fullt lika verklig ut..

Inga kommentarer: