tisdag 29 november 2011

[ANNA] Storfångst!

Jag och Linus är övertygade om att fasta rutiner skapar trygghet och gör det oerhört mycket lättare att introducera nya saker vad det gäller föräldraskap. Så har det varit runt mat, tandborstning och nattning. Vi började lite med potta för ett tag sen. Vi testade lite då och så för att hon skulle få "lära känna" pottan och vi känner verkligen ingen stress med att hon ska bli "torr" hon är fortfarande liten liksom. Sedan tre dagar tillbaka la vi in potta i dagsschemat, potta efter lunchen då nödighet brukar uppstå. Idag, den tredje dagen, sa jag till Skorpan efter lunch; mamma diskar så kan du sitta på pottan en stund. Skorpan knallade i väg till badrummet och jag hjälpte henne att installera sig, hon läste böcker och jag gick ut i köket för att diska. Det tog fem minuter så ropade hon; mamma bajs! Jag sprang till henne, men det var falskt alarm, vi kom överrens om att hon skulle testa en liten stund till, tills jag diskat klart. Jag hann inte mer än ut i köket innan hon ropade igen; MAMMA BAJS! med mer bestämd röst. Jovisst i den fina röda lilla pottan låg en prydlig körv. Eftersom det finns en klar procent av våra kära bloggläsare som inte är småbarnsföräldrar så besparar jag er bildbeviset jag mms:ade till en mycket imponerad pappa Linus på jobbet (hela hans arbetsplats hurrade och gratulerade haha). Är det någon som känner sig intresserad så går det bra att säga till så mms:ar jag.

I övrigt så var det en genomsnorig dödstrött negativ småbarnsmorsa som släckte igårkväll. Fast övertygad om att natten innan skulle upprepas. Ingen sömn, ledset barn och näsdroppar. Men nä ni. Det var en väldigt förvånad Anna som vaknade av Linus väckarklocka vid sextiden imorse. Jamen jamen det skulle ju bli skit av allt..har jag sovit hela natten?? Skorpan med!? Skorpan vaknade strax efter 08 då skuttade jag in till henne och hojtade; Skorpan Skorpan vi mår bra vi har sovit vi har sovit hurra! Skorpan såg lite förvånad och nyvaken ut men var snabb på festen så hon reste sig upp i spjälsängen, skrattade och hoppade så den knakade! Okej lite snabbt firande för bådas våra näsor rinner som kranar men vafan vi har sovit och det gör stor skillnad, idag finns det hopp om överlevnad ni! Efter tvättvikande, nappkokande (vi kokar bort lite uschliga bacillusker) och frukost så gick vi med syrran och Vilma till lekparken. Där stod det 11 i snor under 8 av 10 barnnäsor, hua vilka förkylningstider det är! Vilma och Skorpan var det full fräs på, skrattade och jagade varandra. Vilma fick dock en tillsägelse av Skorpan som höjde fingret och sa nejnej när Vilma var påväg utanför lekparkens staket. Minipolisen, ordning ska det vara och utanför får man inte gå, bra där Skorpan haha.

 Amen ni! Kolla Skorpans nya mössa! Hihi tomtebobarnen, supersöt. Den är fodrad med varmt gosigt fleecefoder och sitter på plats som en smäck (svårt med mössor som sitter bra och täcker dom små öronen). Den får hon ha tills det blir kallt på riktigt och snö, då åker en redig pälsmössa på! På bilden har syrran precis fått minifingrar på plats i minivantar därav det stora leendet.

Inga kommentarer: