måndag 21 november 2011

[ANNA] Vi har haft främmat idag.

Idag har jag, syrran, Vilma och Skorpan haft släktbesök. Våran mormor (dvs gammelmormor till barnen) och vår moster. En intressant ålderskillnad på sisådär 80,5 år mellan mormor och Skorpan. Dom är av segt men prima virke kvinnorna i vår släkt. Mormor är 82 år och bor i egen lägenhet, klarar sig helt själv och är helt klar i huvudet. Hon och hennes väninna som är 90 år simmar en gång i veckan, hon är medlem i femhundraelva föreningar och springer på möten och middagar stup i kvarten. Min farmor hade inte långt kvar till 90 år när hon dog. Moster (ingift sådan), passerat 60 år, är inte så frisk ( hon har cancer i levern och skeletten och har så haft sedan ca 2,5-3år) hon har även haft i ena bröstet men det är borta ( i dubbel bemärkelse). Att hon är så sjuk märks inte(!), hon jobbar som vanligt och nu har hennes hår vuxit ut igen och hon har slutat använda peruk. Vi pratar en enastående kämparanda och en vägran att vara sjuk.

Vi har allesammans haft en trevliga dag, många koppar kaffe och mycket fikabröd. Nu är jag helt slut och ska lägga mig i soffan med min man. Alla leksaker är undanplockade, disken diskad och tvätten hämtad från tvättstugan. Nu tar vi en djupt andetag hörni!

Inga kommentarer: