torsdag 24 november 2011

[ANNA] edit..

sängen 22:19

Linus borstar tänderna och jag slappkollar på Debatt. Jag uttryckte mig lite luddigt, alltså givetvis får Linus "vanlig" dagslön när han blir inbeordrad, men man får inget utöver det. Det finns bara ingen möjlighet att säga nej. Det blir så här om en personal är sjuk och det är vikariebrist. Varför det blir så och man inte har möjlighet att säga nej? Jo för att det går ju inte gärna att ringa till vårdtagaren i fråga och säga; "nähäru idag blir du visst liggandes i pjamasen, toabesök? senare kanske? mat hmm nä det får du nog vänta med. Hemskt ledsen alltså...vikariebrist." Det är ju inte direkt så att det blev en mindre kassa på stormarknaden och lite längre kö eller ett rum som inte blir städat. Dock tycker inte samhället att det är superviktigt att skäligt avlöna människor som jobbar med att vårda människor som är i behov av det. Snevriden värld, ja en smula.

Däremot tycker JAG att Linus har ett jätteviktigt jobb och jag är stolt över vad han jobbar med. För mig är det beundransvärt att vårda och hjälpa en medmänniska i samhället till en fin vardag. Jävlar i mig så mycket viktigare än en hel massa andra jobb. Nu är det ju dessvärre inte jag som betalar ut lönen.

1 kommentar:

linus sa...

Värt att tillägga även att läget är som sådant på grund av att jag är anställd på 96%. Hade jag varit heltidare hade jag fått kvalificerad övertidsersättning, vilket skulle innebära, om jag inte minns fel, antingen 1,5x tiden eller 230kr per arbetad timma vid inbeordring på ledig helg. Eftersom jag saknar 4% på papperet belönas jag med sk fyllnadstid upp till heltid dvs 8 tim per dygn, enkel övertidsersättning för tid utöver det. Frågor på det?