lördag 26 november 2011

[ANNA] Julmarknad!

"Det gillar jag med er blogg! "Nöjda med det enkla" många andra bloggare (vanligtvis småbarnsföräldrar) skriver mest bara om sina renoveringar, flashiga resor och överdrivna konsumtion som för det mest är helt vansinniga saker till barnen som tex märkeskläder. trevlig helg!"Fick den här kommentaren av en bloggläsare som jag inte känner (såna är extra spännande), den värmde, du verkar vara en oedi tjeja du. S:t Korsgatan säger trevlig helg till dig med Caroline hoppas du hittar på någe kul!  Linus är ju som sagt inringd till jobbet idag, så jag och Skorpan var själva och billösa. Nåt kul ska vi väl ändå styra upp sa jag till Skorpan över frukostyoghurten. Lotten föll på julmarknaden i Gamla Linköping. Det går absolut att gå dit hemifrån oss, men det är lite i längsta laget tur och retur och Skorpan vill ofta gå själv. Nä nån sulky hade jag inte lust att släpa på om jag dessutom säkert får gå och dra den tom på marknaden och det är mycket folk. Travel light fick det bli, en uti-fall-att-blöja ner i handväskan och så knallade vi upp till busshållplatsen och tog bussen. Det var första gången Skorpan åkte buss, först satt hon precis stilla och tittade med stora ögon om kring sig. Sen tog det ett par minuter så sken hon upp och ropade: mamma åker buss! så tanten mitt emot började skratta. Julmarknaden var trevlig, snö och lite stämningslös dock. Enstaka stånd med genuint fint hantverk och hembakat blandat med skapligt mycket tingeltangelskit. Skorpan i sin svarta kappa och isbjörnsmössa plockade hem många åh va du är söt-komplimanger från pensionärerna. Jag köpte ett par hemstickade raggsockar till Skorpan, tanten som sålde dom sålde även handsydda tomtebarndockor, Skorpan fick två (en stor och en liten) av henne, bara för att du är bland dom sötaste flickebarn jag sett i mina dar. Tomten kommer tydligen tidigt i år och folk är visst snällare än vanligt när julen nalkas. Vi tackade väldans mycket innan vi gick vidare för att hälsa på våra vänner (grannen Jespers mamma med sambo) som säljer vackra tennsmycken/skulpturer . Sen tog vi bussen hem för att äta lunch!


Skorpan fick en hemlig smällkaramell med en överraskning i som hon entusiastiskt öppnade när jag värmde lunch.


 Dagens praktiska handväska är en gammal välanvänd shoppingkassemodell i fejkskinn från OrdningOreda. Jag sportar en tunn grå klänning i merinoull ( ett riktigt favvomaterial, värmande men inte så man svettas och väldigt mjukt och bekvämt). Halsbandet är mitt Skorpan-halsband från Cooee.


Inga kommentarer: