måndag 12 december 2011

[ANNA] ordfabriken Skorpan Forsberg!

Ikväll satt Linus, jag och Skorpan och bläddrade i en jättestor bildbok som Linus lånat på bibblan. Det finns massor av bilder på allt mellan himmel och jord. Vi häpnar över Skorpans ordförråd och den takt det växer i. För tillfället kommer detta ur den lilla munnen:

fjäril-fågel-sko-ost-äpple-apelsin-sol-stjärna-gunga-springa-macka-yoghurt-banan-päron-dricka-bajsa-sova-mat-mössa-tröja-docka-ekorre-elefant-myra-tack så mycket-hej-hejdå-nalle-hund-katt-krokodil-mamma-pappa-farmor/farfar-kossa-släcka-tända-bygga-kaka-boll-regn-bil-buss-glass-ägg-bada-plaska-dansa-hoppa-sitta-titta-lampa-hår-näsa-mage-öga-öra-ben-hand-mun-huvud-städa-blomma-spade-orm-läsa-Mamma Mu-Alfons-Mumin-Barbapapa-gunga-tomte-snö-simma

sen kan hon använda ord som mörkt, tung, varmt och kallt i rätt sammanhang, det blir jag superimpad av.

Det är en oändligt massa ord som hon förstår men inte säger. Uppmaningar som: gå till köket/vardagsrummet/ditt rum/toaletten, ge mig ---, lägg --- ovanpå, öppna/stäng. Räkna och antal behärskar hon 1-3. Sen börjar hon förstå lite färger, som ge mig den röda så tar hon rätt men kan inte namnen på färgerna.

Det är säkert "fullt normalt" att kunna vid hennes ålder (18, snart 19 månader) men jag som föräldrar bara står och gapar och kan inte fatta att mitt lilla barn kan allt detta!

4 kommentarer:

maria sa...

Meeen hallå ni glömde ju Markus ;) Puss på er!

Anonym sa...

Gulligt!

Jag såg att du skrev att skorpan kan använda ord i rätt sammanhang, t ex ordet fin. Det pågår en diskussion om ordet fin runt på vissa feminist/genusbloggar. Vore kul om du kan läsa det här och säga vad du tycker http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2011/december/vad-innebar-det-att-vara-fin.html

anna sa...

Maria! Just det ja:-)
Anonym: jag har redan läst det och jag pallar faktiskt inte med den där debatten. Säger varken att det är fel eller rätt. Häromdagen såg Skorpan hyacinterna på vardagsrumsbordet och sa: fina mamma fina. Jag tycker med den är fin, blommor är vackra. ALLT har inte en politisk/genusbakgrund. Det är tur för då hade jag vissnat för länge sen.

Anonym sa...

Skorpan kan tacka sina föräldrar för att ni sjungit och läst för henne sedan hon var riktigt liten ! Bra jobbat !! kram, Karin