måndag 26 december 2011

[ANNA] " det är ingen hund Mårten..."

...det får nog vara dagens, kanske veckans roligaste kommentar och situation, mer om det lite längre ner.

Idag har det varit full fräs mina vänner. Förmiddagen, förvisso rätt lugn med lekparkslek. Välbehövligt med mjukstart, somnade strax innan 04 imorse. Förbannade skithosta! Hostade inte Skorpan hostade jag ovanpå det blåste det en sjuhelvetes storm som bekant. Jäklar vad det tog i här uppe i takvåningen, jag var helt ärligt rädd att våra gamla 50-tals fönster skulle braka in.

Efter lunch idag åkte Linus mot sitt jobb och kvällspass. Jag, Markus, Maria och barnen åkte på ett annat jobb. Nämligen en liten släktsammankomst ( min och Marias, mammas brors familj/släkt) vår kusin har både fyllt 25 och tagit en högskole-examen. Skorpan och Vilma var dom enda barnen, yeah we bring the circus-party så att säga. Min morbrors fru är präst (hon är en riktig favoritsläkting, världssnäll), hennes släkt som var där är lite finare (inte på något elakt vis!) , det är bara lite mer lågmält, civiliserat och finare om ni förstår. Ni kan ju själva räkna ut hur tillställningen vände när jag och syrran anlände med två 1,5-åringar. Jajemänsan kör bare kör tänkte Vilma och Skorpan! Jag spenderade tre timmar med att upptäcka att min deo inte höll vad den lovade riktigt. Oj tända glaslyktor på golvet där, oj antik porslinstomte där, ujuj julgranskulor i glas från 50-talet. Jag och syrran höll dock på att kissa på oss när Skorpan hittade en näve vita stela band, som hon jagade och kittlade Vilma med i ansiktet så Vilma tjöt av skratt. Fint att du hittade prästkragarna Skorpan! "Inte-släktingar" till oss, tjej i 25-årsåldern modell prata-fiiint och hennes pojkvän stod i hallen när Skorpan kom också kom dit. Pojkvännen öppnade dörren och skulle gå. Tittar på Skorpan och säger; - "vill du att jag ska släppa ut dig" (Skorpan har bara klänning och strumpbyxor på sig för övrigt) Fiina tjejen säger snabbt; "men Mårten det är ingen hund heller!" vi kan inte släppa ut han" Jag står i angränsande rum till hallen och får bita mig i läppen för att inte skratta rakt ut. Att dom kalla Skorpan för han, gör mig inte det minsta, inget jag lägger vikt vid. Bara kul att hon fick höra han den dagen som hon såg som [vad många skulle säga] tjejigast ut haha. Roligast var väl ändå: ska jag släppa ut dig?? Mårten; hemma i Linköping är det inte socialt accepterat att kissa barnen på tomten, vi kör potta eller blöja. Är du snäll och går på alla möten i den förberedande föräldragruppen mödravården arrangerar för förstagångsföräldrar om du ska bli pappa en dag? Guud ibland alltså.

Båda barnen slocknande helt utmattade av att ha satt färg på den fina tillställningen;) i bilen hem. Snälla Markus erbjöd sig att ge båda barnen kvällsmat och bada dom. Så kunde jag och syrran åka till Ica Maxi och storhandla när vi kom hem ( något Linus skulle gjort imorn när han är ledig, jag blev så glad att jag kunde överraska honom med att det redan är avklarat!) Skorpan blev inte det minsta besviken över att få hänga själv med Vilma och Markus, snarare överlycklig. Maria och jag fyllde en varsin vagn på ett folktomt Maxi i lugn och ro.

Bill och Bull går på kalas!



Nu hörni ska jag lägga mig framför detta (passar mig som handen i handsken) och vänta på att min man kommer hem från jobbet om ett tag. Släktkalas och storhandling är nog så utmattande för en småbarnsmor.

Inga kommentarer: