måndag 31 januari 2011

[ANNA] Inte långt kvar..

Nu är det en månad kvar till Lyonresan. Lite blandade känslor är det allt, ingen förälder tycker det är jättekul att lämna sin lilla klimp här hemma och vara borta ett par nätter. Jag är ju värsta hemmaapan och längtar massor hem till Linus när jag jag varit på jobbresor, ni kan ju räkna ut hur mycket jag kommer sakna när det är Linus och nu Skorpan också! Jaja sakna är fint ibland och Linus har fixat Skype åt oss så vi "ses" för min lilla laptop följer med. Vilket gör att kanske vi ses också om jag hinner.

Lyon är ju Frankrikes näst största stad (efter Paris) och anses ofta vara Frankrikes gastronomiska huvudstad. Sist vi var där åt jag bland mycket annat gott ett himmelskt ankbröst (ett perfekt tillagat ankbröst är underbart). Två av Frankrikes mest kända vindistrikt, Beaujolais och Cotes du Rhone finns i närheten av Lyon så man dricker garanterat gott. Givetvis dricker du Kir Royal som fördrink (champagne och svartavinbärslikör) när du är där. Jag är en riktig sucker för dom dära champagnedrinkarna i stil med Mimosa och Bellini. Jag rekommenderar varmt en weekend till Lyon, visst det är väldigt romantiskt med många små krogar med rödvitrutiga dukar alá Allå allå emliga armén men man kan ju åka två matintresserade kompisar också! Fransmännen kan vara oerhört artiga när dom lägger den sidan till. Ber om ursäkt titt som tätt och hälsar alltid med ett passande bonjour eller bonsoir och givetvis titel. Sist jag var där för två år sedan så var jag ju mademoiselle Johansson men det är ju numera uppgraderat till madame Forsberg. Jodå jag kan allt leva med att folk håller upp dörrar och kallar mig madame i ett par dagar allt.

 Denna resa kommer dock att innehålla mest konferens och ett inspirationsbesök nyombyggda flagshipstore, Carrefour Planet, en helt gigantisk stormarknad i toppklass.Vi pratar 15 000 kvm och 50 kassor aningens större än mitt jobb alltså. Förra året omsatte dom 1 miljard(!). Innan ombyggnaden satsades det hårt på att undersöka vad marknaden i deras närområde önskade, 50 000 hushåll kontaktades och man insåg att mer än 75% av deras kunder var kvinnor. Därför uppfylldes många av kvinnornas önskemål, såsom bredare gångar, lägre hyllor för att lättare nå, frisörsalong i butiken och en 800kvm stor kosmetikavdelning. Nu är det ju inte därför butiken är så intressant utan känslan av saluhall, varje avdelning (chark, fisk, grönsaker osv) känns som en liten minimarknad och man blir verkligen sugen på att handla och laga mat. Jag är förvissad sen förra besöket att det finns såväl bland annat Zarah som Pimpkie för annan shopping också..

1 kommentar:

Anette sa...

Je voudrais aller aussi!!!