söndag 9 januari 2011

[ANNA] Söndagsförmiddag.

Prisad vare sömnen, börjar mer och mer känna mig som en människa. I natt sov vi från 23:30-08:15 då var jag uppe en kortis vid 01 och gav Skorpan nappen. Skorpan sov från 20:20-?, Linus och jag vaknade av oss själva vid 08:15 och drog oss en liten stund efter som det var knäpptyst från vår lilla dotters rum. När vi smög upp satt hon med ryggen mot oss i sin spjälsäng tittade ut genom fönstret och pillade med två nappar. Så där har det varit flera mornar, vi tror att hon fortfarande sover efter som det är så tyst men vi möts nästan jämt av att hon sitter upp och pillar med något. Usch man får nästan dåligt samvete när hon sitter där alldeles själv, men hon känner sig väl trygg och vet att vi är där nånstans annars skulle hon väl garanterat ropa på oss tänker jag.

Efter frukosten hivade vi ut granen, plockade ner allt julpynt och städade. Nu sitter vi i soffan, jag med datorn, Linus med tvspel (Skorpan sover förmidda) och bara njuter av det ljusa julfria vardagsrummet. När Skorpan vaknat ska hon få testa sin nya barnmat vi kokade igår sen går vi till Fräcka Fröken och käkar lunch. Visst vi drömmer om ett hus men just nu när en av oss "bara" drar in föräldrapeng då är det rätt skönt att sitta mitt i stan, BVC runt knuten, nära till simhallen, parkleken i Trädgårdsföreningen, caféer och butiker utanför dörren. Ja vi skulle kunna ha det mycket sämre! Vi betalar 5100:- i månaden i hyra för vår trea, den är ju inte vrålstor men med läget skulle det kunnat vara mycket dyrare. Som det är nu kan Linus och Skorpan hitta på massor fast dom inte har någon bil hemma. (Dock ska jag börja cykla till jobbet igen när det blir barmark. Slutar jag inte stängning eller ska handla så kan dom gärna få ha bilen.)  Eftersom vi inte har så stora utgifter så är vi istället hemma med Skorpan tills hon är nästan två år. Klart det hade varit underbart med ett hus nu, men allt har sina fördelar och nackdelar. Hus, det hinns med.

2 kommentarer:

Anette sa...

Skönt att ni hunnit städa undan julen :) Nu längtar jag till sol, vår och barmark!

Så duktig hon är som vaknar och inte är ledsen utan sitter och filosoferar lite för sig själv stumpan!

Anna sa...

Anette!
Eller hur! Jag längtar tills gruset försvinner och så längtar jag efter tulpaner och semlor!