fredag 7 januari 2011

[ANNA] Sömn och sånt.

Minns ni dom där solskärmarna när man var liten på åttiotalet, jag hade en som det stod; skolan är bäst på sommarlovet på. Hade jag haft en nu skulle det stått; barn är bäst när dom sover på den haha. Nävars, men vad sömn kan göra för ditt allmäntillstånd! Nu har vi sovit helt okej i över en veckas tid, vi går och lägger oss varje kväll och förutsätter inget och blir glada för det vi får. Skorpan har gnytt/skrikit till 2-3 ggr per natt, oftast sover hon men ibland behöver hon hjälp att hitta nappen. Det klassas som helt överlevbart, för hon ligger trots allt i sin egen säng från 20 tills hon vaknar mellan 07-08. Visst det är trixigt som tusan att söva den lilla sparven, det har tagit allt mellan 10 minuter och som värst en timme. Men skam den som ger sig, när hon väl är placerad i sängen för att sova vid kl 20 då är det där hon befinner sig tills hon stänger sina oskyldiga blå och vaknar morgonen därpå. När det är som jobbigast att söva henne är man rätt irriterad inombords, men förr eller senare inser hon nog vilka motståndare hon har, det är ingen idé att kämpa emot för små barn ska sova på kvällen. Jag har en vansinnig vinnarinstinkt och vill jag något särskilt ger jag mig aldrig. Det är allt som oftast en mycket användbar egenskap som min dotter ska få lära sig allt om, veckan innan hon flyttar hemifrån.

Som sagt så njuter familjen av tre dagar kvalitetstid tillsammans. Idag kommer våran vän Malin hit efter lunch för att fika lite och busa med Skorpan, himlans fint!

 Lite vårlökar i ett gammalt arvegods från en avlägsen släkting pryder köksbordet. Skålen (eller vad det nu ska vara för något) är snart 200 år gammal.
Lite nyare är durkslaget som Skorpan och Linus fyndade på mellandagsrean, superfint!

Inga kommentarer: