måndag 17 januari 2011

[ANNA] Ledig måndag.

Åh ljuva lediga dag, oh vad skönt det är efter jobbhelgen. Vaknade dock rätt tidigt imorse, regn och smältvatten ihop med stora iskolosser som rusade nerför vårat gamla plåttak. Ibland är det inte bara lyx att ha takvåningen. Men men nu finns det hopp om vår, vi ska bara överleva och ducka för isen när vi går in och ut ur porten först. Skorpan väckte vi vid klockan 08, idag stod BVC på schemat efter frukosten. Läkarkontroll och lite allmän vägning/mätning, samt inbokning av 12-månaders spruta. Vårat gigantiska barn väger nu hela 8700g och är 70 cm lång. Där är väl förklaringen till att hon precis vuxit i strl 74 kanske.Vi är inte oroliga för att hon är lite kort i rocken och BVCsköterskan lugnade oss ännu mer med att jag och Linus är ju inga jättemänniskor direkt OCH hon följer ju sin egen kurva galant. Det har nog lite och göra med att hon bränner allt hon äter så fort. Hon har ju varit i gasen minst sagt sen hon satte sig upp vid 5 månader, sedan kröp hon vid 6,5 månader, ställde sig upp och gick utmed möbler/med gåvagn vid 7 månader. Som min gamla far alltid sagt; hellre liten och rapp en stor och slapp. Han är mästare av visa och ibland märkliga ordspråk. Inget att anmärka på under läkarkontrollen som vanligt. Vi hade inga direkta frågor heller att ta upp, vi ville dock ha lite nattningstips (eftersom det den senaste tiden har tagit tid för henne att somna) och det fick vi. I övrigt sträcker vi på oss för berömmet vi fick för våra fasta rutiner och att Skorpan sover själv i egen säng. Nu är det ju inte så viktigt vad dom tycker, faktiskt, vi har sållat bland informationen vi fått från BVC och skapat oss en egen väg. Man ska ta till sig av vetenskaplig fakta resten ska man alltid ifrågasätta.

Nähä lunchdags snart, hörs senare!

7 kommentarer:

Olles Mami sa...

Liten men full av energi här har vi Olle 1 år 8 månader och 9,5 kg stl. 80 -86. Han har alltid följt sin kurva! Gillar din pappas ordspråk...

Anna sa...

Ja du det är sannerligen inga bjässar MEN väl så fina barn för det :)

Anonym sa...

He he min Alma kom ut den 4/11 vägandes 3050, 48cm lång & är redan är tjeja på 6400g, 60 lång! Så olika det kan vara:) / Sofia

Anna sa...

Sofia!
Spännande med en "okänd" läsare! Hur hitta du hit? Din Alma och min Skorpan var fasligt lika när dom kom ut isf, Skorpan vägde 3070 och var 48 lång. Eller hur va olika det kan va:)

olles mami sa...

Ha ha olle 3030 och 48 lång

Anonym sa...

jag är ju kärvän med Jessica, elr "körva" som hon heter i min värld men det är nog egentligen genom mina mina kära vänner mia och daniel som jag hittat en blogg som inspirerar en nybliven hemmamamma som jag! /Sofia

Anna sa...

Aaaamen Sooofiiia nu är jag ju med borde jag ju hajjat med Alma ju! Himlans kul att du läser bloggen:)Jag blir jag om vi inspirerar!