onsdag 1 augusti 2012

[ANNA] marknad/hälsa på Linus jobb

Idag har vi avverkat Skänninge marknad med Maria & Vilma. Perfekt växlande molnighet, inte för varmt/kallt. Vi åkte direkt efter lunch så Linus hann gå en vända med oss innan han började jobba (har kvällspasset). Givetvis hälsade vi på hans jobb, vi får alltid parkera där när vi åker till marknaden (ligger nära tivoliområdet) och hans brukare vill ju gärna träffa Linus familj och vice versa. Jag vet inte riktigt hur mycket Skorpan förstår runt det där med att brukaren är handikappad och inte ser vanlig ut, hon verkar inte reflektera över det nämnvärt, bubblar och pratar, visar saker som vanligt. Jag är glad att hon inte gör någon skillnad och det känns viktigt för mig att hon möter och ser alla varianter av människor i samhället och lär sig bemöta alla med samma ödmjukhet. Det låter stelt med brukaren men det har med tystnadsplikt att göra som ni säkert förstår.

Marknaden var som vanligt, Vilma slog till på en stor heliumballong (Skorpan har redan en sen Ödeshögsmarknaden) så hon valde en liten batteridriven kattunge som jamar (läs ger ifrån sig öronbedövande skrik i dödsplågor) kan gå och vifta på svansen. Hon bär runt på den med största försiktighet och behandlar den som levande, den har fått yoghurt till kvällsmat och tänderna borstade. Hon sätter ner den och går i förväg och ropar kom lilla gumman haha. Jag och Linus tryckte in himmelskt goda belgiska våfflor. Det var det. Sjukt mycket folk var det. Så mycket att mobilnätet som vanligt lägger nere i lilla Skänninge och jag har mailat lite med Linus då det inte går att sms:a under kvällen. När man åker därifrån med kaos av foppatofflor, fula tejshörtar, tygblomsarrangemang, neonfärgade gosedjur och miljoner Tjena Katten (som min man säger, Hello Kitty menar han) på näthinnorna så tänker jag på hur det skulle vara att endast äga en grå yllefilt och en liten drejad skål och inget mer i en arkitektritad villa av grå betong. Jag duschade när jag kom hem och mår lite bätter nu;)

brottades med Vilmas lilla ballonghelvete hela resan hem..LITEN.

 förmiddagslek i kvarteret

Inga kommentarer: