tisdag 31 juli 2012

[ANNA] at great grandma´s

Gokväll i stugan!

Linus och Mackan (typ bästa snällaste Mackan i världen) har mekat med våran bil hela kvällen, Linus kom nyss hem trött och skitig men glad för att dom fixade det! Dock är det lite plock kvar MEN en bra bit på väg, jag blir tokimpad att dom fixar det. Jag har precis sköljt ur hårfärg ur håret, har inte färgat det själv sen jag hade svart/brunt hår för 100 år sen men kände att det var så sommarblekt (märkligt kan det bli det av regn?!) så jag slängde i en färg från Maxi. Dock var det på håret (...) att en förpackning räckte, håret är ju riktigt långt nu. Får väl se om det blir någe av det när det torkat nu är det blött och svårt att avgöra.

Jag och syrran har tillbringat dagen hos vår mormor i Norrköping, Ektorp, för er som gillar detaljnivå. Hon har bott i samma lägenhet sen jag var liten sparv så det känns bra märkligt att vara där med sitt eget barn. Jag menar kvinnan var ju gammal när JAG var som Skorpan! Det är 30 år sen! Trots ålder är det full fräs på damen, hon letar upp spännande bussutflykter i tidningen och bokar in sig, imorn skulle hon visst till Västervik över dan och sen på Ålandskryssning på fredag. Sen får man ju ta vissa saker med åldern;) lyssna på sånt som klä på flickebarnet hon blir förkyld (alltså jag tycker synd om ungstackarna som måste ha diverse koftor långbent och långärmat det är ju för fan över 20 grader! gravt allergisk mot för varmt klädda barn) sen det där med att bli sjuk av kyla. Aja hon torkar åtminstone inte barnen med disktrasan runt munnen som hon gjorde (i all välmening) med mig när jag var liten, det var ju i och för sig ljusår innan antibakteriella diskmedel och handsprit. Jag kräks lite i munnen vid tanken på att ha ens vår disktrasa som byts ofta och är fräsch i närheten av ansiktet. Förutom att man får slå dövörat till ibland så hade vi en superfin dag hos mormor och kom hem med kasse diverse fint stickat till hösten och barnen. Hon är omtänksam mormor hon stickar på löpande band som hon sen går med till en hjälporganisation som åker med det till östeuropa så barnen där inte ska frysa i vinter. Vi lämnade mormor och hennes vardagsrum fyllt med dyra finska glasskulpturer anno 1950-ish alltihop helt intakt trots att barnen for fram som tromber. Gissningsvis sover inte mormor till 04 och står och väntar på tidningsbudet, hon får nog ta lite sovmorron imorn ni;)


Inga kommentarer: