fredag 6 juli 2012

[ANNA] Stora barnen kissar toiletten..

Numera sportar Skorpan trosor och kissar i denna. Ja alltså den sitter ju på toaletten då givetvis. Finns det andra alternativ, som är lite "vuxnare" väljer Skorpan gärna dom. Hon ratar pottan, som hon själv säger; stora barnen kissar toiletten, Kompan kissar toiletten. Inte mig emot, ingen potta att tömma och det är ju på toaletten det är meningen att man ska sitta "sen" liksom. Hon har fortfarande blöja på natten och i bilen osv men det går väldans fort framåt. Där är ju smidigheten (en del får tycka att vi väntat länge, alla har sina åsikter) med att vänta, vänta tills dom är stora nog att förstå och kommunicera. Det var inte många dagar av golvkissning här hemma innan Skorpan lärde sig känna pirret som betyder att nåt är på väg och då säga till. Inga mutor eller liknande har vi använt, hon förstår och vill själv. För hon vill vara stor.

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag måste bara fråga, tog ni bort blöjan bara sådär och så fick hon lära sig själv eller sa hon att hon inte ville ha blöja utan kissa i toaletten? Jag hade tänkt jobba på Elton nu under Emils semester och i våras ville han ju kissa i toaletten/på pottan hela tiden, men nu vägrar han. Jag vill inte skapa något bråk runt detta och jag kommer inte tvinga honom, men jag vet att många bara tagit bort blöjan och så får de känna att det är otrevligt att kissa på sig så de hellre väljer att kissa på pottan, men jag känner mig kluven till att det är rätt väg att gå..grannpojken blev torr ganska snabbt när han själv ville och var redo, han var då tre (killar är ju alltid senare) han fick lite mutor i form av klistermärken och presenter, men jag vill verkligen undvika belöning för något jag tycker han bara ska göra. Vill inte att han börjar bli "duktig" bara för att han ska få något liksom..kanske lika bra att vänta..

Anna sa...

Klart du får fråga Maria!
Det är ju lite smidigare att köra sommartid så att säga, ännu smidigare om man har tomt som ni. Jag har torkat parkett;) Vi frågade henne om vi fick ta av henne blöjan och sa till henne att när du vill kissa kissar du här, ställde fram en ppotta strategiskt. Vi lät henne vara i bara snippen så att säga, bara tröja på sig. Sen rullade vi ihop våra mattor. Nja till nån potta ville hon inte gå, däremot till toapottan. Men det blir ju ett par fri-kissningar på golvet först så att säga. Varje gång det kom på golvet gjorde vi ingen grej av det man får ju absolut inte skälla, utan vi sa bara "oj hoppsan hann du inte till pottan, säg till nästa gång du känner att det är på väg så hjälps vi åt" Så mantrade vi om och om, och när hon sa till och vi hann till toapottan så tog vi fram blåsorkestern, hurrade och peppade som tusan. Skorpan blev skitstolt och började själv prata om stora barn och toalett. Efter två första träffarna i toan hade hon fått in schvungen. Sen får man ju påminna och fråga då och då. Det är ju smidigt att antingen vara naken eller ha väldigt lite på sig då dom i början säger till i princip när dom kissar;) Det föräldraskapet att inte göra så stor grej av nederlag men däremot peppa som tusan på "vinster" har vi kört med allt som Skorpan ska "lära" sig den allra bästa vägen. Jag tycker med potträning som det mesta att det är ingen stress,pojkar som sagt tenderar att vara lite senare. Jag tycker inte att det är nån slags merit att få sitt barn torrt så fort som möjligt och slår dövörat till när folk sätter igång med sitt "mitt barn var minsann torrt redan..." det är ingen tävling. Dåliga föräldrar tävlar. När något går dåligt och barnet inte vill så ska man inte tjata, gnälla osv, skapar man en dålig vibb runt en situation så får man jobba hårt för att få det ogjort sen. Varken förälder eller barn vinner på det. Mycket handlar om att få barnet att vilja själv (och tro att det själv väljer;)) vi har alltid stimulerat Skorpan att få friheten att känna sig stor utan att därmed pressa. Häll själv upp din yoghurt, oj du spillde här får du papper så kan du torka själv! Typ världens längsta svar:)

Anette sa...

Bra jobbat Skorpan! Hade tänkt försöka mer nu under semestern men det har inte blivit av. Undrar om vi ska köra igång "på riktigt" nästa vecka...