söndag 12 december 2010

[ANNA] Söndag

Jag sov så djupt när Skorpan vaknade i dag(07:45) att jag inte hörde henne. Det gjorde däremot Linus som smög upp med klimpen och gav henne gröt. Jag vaknade 45 minuter senare med ett ryck av att en liten någon försökte plocka ut mitt öga. När jag fick upp mina trötta ögon satt familjen i sängen och skrattade åt mig. Efter Linus och min grötfrukost satte vi igång med lite allmänt städ och fix i lägenheten. Nu sover Skorpan sin förmiddagslur, Linus och jag passar på att slå in julklappar, lite kul att smyga med dom (även om Skorpan är för liten för att förstå ännu) och liiite mycket smidigare att göra det när hon sover. Av någon konstig anledning går det fortare då. Skorpan får billiga och några återvunna julklappar. Finns INGEN anledning i världen att ösa svindyra julklappar över någon som inte ens kan säga julklapp. Häromdagen när jag rotade efter julpynt i källarförrådet hittade jag Linus gamla gula leksakssynt, den tillexempel ska slås in.

Uschaan för den sjuka överkonsumtionen. är det någon som ens tänker en tanke på vad det gör mot miljön? Nä här håller vi ner en smula på köpandet. Ett medvetet val, vi ska jobba hårt för att man får några saker och verkligen uppskattar dom. Finns inget vidrigare än bortskämda barn som sliter upp julklappar och sen knappt ser åt dom och sen bara ska ha ha ha mer. Nä fy tusan. Man är faktiskt inte lyckligare för att man har FLER julklappar, däremot om man t ex får en fin leksak och sedan mamma&pappa tar sig tid att leka. Eller ett spel och så spenderar man julen med att spela tillsammans och äta julgodis. Sånt däremot är fasligt fint.

Väldiga istappar hänger ner från vårat hustak och som vanlig förvandlas Linus till en 6åring och måååste bryta av dom. Sticka ner dom i snön alt. smälta dom i duschen. 

1 kommentar:

Linda sa...

Jag håller såå med dig!
Vi är inne på lite samma bana, men det är inte lätt när farmor/mormor/farfar/morfar shopar presenter så fort dom ses i princip! Jag har förklarat att vi inte vill ha överflöd av grejer och att det är viktigt att få önska sig något och längta tills man får den. Men, Matilda har idag överflöd av grejer!! Så vi har inte lyckats. Däremot försöker vi köpa sånt hon behöver i presenter och julklappar. Typ sandlåda, cykel, säng, KLÄDER etc. Sånt som man ändå måste gå och köpa.
Men, vi har köpt nya leksaker till henne ändå nu i julklapp. Så vi lever inte riktigt som vi lär.