fredag 27 januari 2012

[ANNA] Varning för viss del gnäll.

Förmiddagen spenderade Linus och Skorpan på dagis. Det funkar riktigt riktigt bra om man ser det ur den aspekten Skorpan gråter inte och hon säger inte att hon vill åka hem iallafall. Stundtals när hon får möjlighet att hitta på något passande hennes utvecklingsnivå har hon det riktigt kul. Hon hade blivit väldigt ledsen när hon blev knuffad i kapprummet. Tro fan det. Det kommer någon, det är inte trångt, Skorpan står bara där och klär sig, målmedvetet tar barnet sikte på Skorpan och ger henne en rejäl knuff så hon sätter sig på golvet. Jag hade med blivit lite rädd och ledsen. Alltså den där biten hos en del barn har jag aldrig förstått mig på hörni. Jag har svårt för det där "tuffa till sig, ge igen det är nåt man lär sig på dagis" nä va? Hur vore det om vi skiter i att slåss överhuvudtaget? Jag vill att Skorpan ska vara samma ödmjuka barn, inte att hon ska vässa armbågarna och behöva försvara och blir arg. Vad hände med att bete sig som folk och inte som vilddjur. Ja dom är små barn. Det är ingen ursäkt eller anledning till att slåss. I övrigt, för fjärde gången i rad fick Skorpan en pipmugg till lunchen, för fjärde gången i rad påpekade hennes föräldrar att hon är en stor tjej som inte druckit ur pipmugg dom senaste 8 månaderna. Försök att se skillnad på bebisarna och snart-tvååringen. Eventuellt är vårat barn kvar på sin utvecklingsnivå när hon slutar på detta dagis. Eventuellt.

I övrigt vaknade hela familjen snoriga med halsont idag. Ingen jätteskräll, grönt äckelsnor har runnit ner i vartannat barns mun hela dagisveckan och handhygien är ett stort frågetecken. Hemma är det en självklar rutin, innan man äter tvättar man händerna. På Skorpans dagis tvättar man händerna en gång/dag, efter man ätit. Det är ju fint att inte vara kladdig efter maten men rätta mig om jag har fel, om 16 av 17 barn äter med händerna för att dom är så små så dom knappt behärskar bestick. Vore det inte extra trevligt att tvätta dom små tassarna innan maten då? Speciellt då det finns barn som kryper och därmed har händerna på golvet hela dagarna. Sjuka blir barn på dagis så är det med det, det säger jag inget om. Dock kanske viss smittspridning kan minskas med handtvätt...det är väl inte kärnfysik?

Så färdiggnällt. Jag hymlar inte med min bitterhet på vissa punkter vad det gäller vårt nuvarande dagis. Jag ska försöka svälja det sista. När Linus och Skorpan var på dagiset idag ringde jag till det dagis som vi står i kö till. Jag började nästan gråta lite när jag hörde den vänliga rösten tillhörande en äldre kvinna (fröken) som visat oss runt på dagiset i september förra året när vi letade runt bland dagis att söka. Visst kom hon ihåg Skorpan och jag fick ett entusiastiskt "åh vad kul att hon kommer till oss!" Jag ringde för att fråga lite om hur det är öppet i sommar, meningen är att Skorpan får komma dit senast i juni i år (sen att det dagiset sommarstänger samma dag som vår semesterperiod är slut det är ju en annan femma, det är ju bara lagen om allts jävla jävlighet). Jaja komma hem iallafall. Till det mysiga dagiset i skogsgläntan med enorm lekplats i deras trädgård, härlig personal, barn i alla åldrar, projekt och aktiviteter, en egen kock.

 fan va det rinner! Men jag ser det från den positiva sidan, imorn har jag förmånen att börja jobba igen, januari-lönehelg ena av årets största försäljningshelger.

Inga kommentarer: