söndag 11 september 2011

[ANNA] tipspromenad och föräldrafilosofier.

Hembygdskoftorna på, det vankas tipspromenad vid Landeryds hembygdspark! Skorpan plockade lingon som hon smakade, dom smakade skit enligt henne. Jag är en liten djävul till fru och lurade i min man snälla intet ont anande man slånbär. Sen skrattade jag så jag nästan kissade på mig.


Skorpan knatade på en hel del av tipspromenaden för egen maskin.



Vila benen!  / Våffeldags i hembygdsstugan


Jag googlade att göra i Linköping+söndag typ. Fastnade för tipspromenad med våffelfika i Landeryd. Visst vädret var inte på vår sida hela tiden, det kom en del regn. Linus och jag har en enad föräldrafilosofi där. Skorpans upptäckande ska inte hämmas av vår egen bekvämlighet. Regnar det regnar det, vill hon busa iväg och smutsa ner sig gör hon det. Sånt dära latgränssättande från föräldrars sida luktar skit tycker jag. Typ ojoj spring inte där, gör inte si gör inte så, för då blir det jobbigt för mig... 1.) det finns tvättmaskin ( vi har inte ens en egen och ser inte problemet) 2.) det finns ombyte 3.) nyfiket upptäckande ska uppmuntras! Vid det här laget har jag säkert en skara mammor som blir tokiga på mitt; anti napp på dagtid, anti välling, anti rena prydliga barn, anti flickor MÅSTE vara rosaklädda och pojkar blå. Vet ni vad? Jag bryr mig inget vidare om det. Det här är min och Linus föräldrafilosofi, såna finns det lika många av som föräldrar. Alla gör vi vad vi tror är bäst för vårat eget barn.

Utflykten var himla mysig trots vädret. Folket som jobbade i hembygdsgården var väldigt trevliga och vänliga, nästan lite för. Sen såg vi att alla andra där var pensionärer, nu förstår vi, dom vill ha färskt kött. Skorpan nosade till sig en dagisfröken bland folket på sitt egna smarta sätt. Hålla upp sin plastbarbapapa och se om nån fattar läget. Träff nästan på första försöket. En brunhårig kvinna i övre medelåldern med bruna vänliga ögon böjde sig ner och sa: nämen titta barbapapa!! Träff tänkte Skorpan och log! Vi småpratade en stund om barbapapa ur genusperspektiv och lite förskolor i allmänhet och i innerstaden i synnerhet.

1 kommentar:

Anette sa...

Låter som en riktigt skön söndag :)