tisdag 13 september 2011

[ANNA] första dan

Idag är min första dag på föräldraledigheten, som jag har längtat efter den här tiden. Blandade känslor i hushållet, Linus är ledsen och Anna glad. Sen är Anna ledsen för Linus skull och Linus glad för Annas skull. Det är ju givetvis ett hårt breakup för Linus som varit hemmapappa i ett helt år nu, han saknar sin vapendragare Skorpan liksom, konstigt hade varit annat. Dock har vi ju gjort det eminenta upplägget jag jobbar varje torsdag, då är Linus föräldraledig och torsdagarna blir Linus&Skorpans egna dag.

den första dagen i klockslag

07:00 Linus klocka ringer, han går upp pussar mig hejdå och åker till jobbet. Jag halvslumrar lite.

07:50 Skorpan vaknar och ligger och småpratar med sig själv i sin säng. Jag byter blöja på henne och gör sedan frukost åt oss.

08:25 Syrran som är ledig idag sms:ar godmorgon (älskar när folk inte har vanliga 7-16-jobb så jag kan umgås med dom haha) Veckorna blir inte så slentrian när man har olika tider och lediga dagar)

08:25-09:00 Bäddar, slänger på mig lite smink samtidigt som jag försöker stoppa Skorpan från att kasta ner saker i vipplockshinken i badrummet, klär på mig &Skorpan

09:00 Knackar på nere hos syrran och vi går till Trädgårdsföreningen.

09:10-10:30 Vilma&Skorpan busar runt i sandlådan och gungar och blåser nästan bort. Vi har sällskap av ett dagis och några enstaka "lösa" barn bland annat en flicka som heter Klara och är i Vilma/Skorpans ålder som är nästan varje dag i parken med sin pappa. Linus har "umgåtts" lite med dom i sandlådan när han var hemma. Jag hjälper en dagisfröken som har tre barn varav två vill gunga och en är jätteledsen, att ta fart på gungarna lite medans Skorpan gräver i sanden. Dagisfröknen är väldigt tacksam. Maria och Vilma går hem för att Vilma ska sova.

10:45 Jag och Skorpan "ger" också upp, stannar en stund och tittar på pensionärer som kastar boule. Går vidare till Lucullus för att köpa några saker.

11:10 Hemma igen, Skorpan leker på egen hand på köksgolvet med sitt Barbahus jag passar på att slänga ihop en äpplekaka.

11:30 Värmer gårdagens kinagryta med ris till oss båda, Skorpan tycker böngroddarna och kycklingbitarna är godast. Vi lyssnar på P3 Populär som handlar om Fleet Foxes, Skorpan hummar med och vickar på huvudet till Battery Kinzie. Vi har som regel här hemma att om vi inte är lediga båda två så gör vi alltid matlådor, både till den som ska jobba och den som ska vara hemma med Skorpan. Ett av våra tips för en lättare-vardag-hemma-med-barn. Jag diskar upp (nä ni ingen diskmaskin här hemma dessvärre)

12:30-13:15 Lägger Skorpan för sin lur, gör kaffe till mig, torkar av köksluckorna, sätter mig ner och andas och njuter av kaffet, väntar på att Christer i P3 ska börja. Saknar Linus, kaffestunden är mycket finare med honom.

 Bye bye orangea fina fina handväska och Mango-plånbok. Hello mer praktiska Gudrun Sjödén-kassen med t ex ett par sandiga barnskor, en handlingslista några lösa sedlar, kreditkort och nycklar. Skorpan visar spaden för pappa via mms.
 Hurra!! En kusingunga! Tack som fan Linköpings kommun!
Kan inte bestämma mig för den nyresta skylten till parkleken. Hmm tänker jag på dom vackra franska parkerna som jag såg bland annat i Lyon omgärdade av krusidulliga svarta höga järnstaket med fina portaler ELLER tänker jag bara på Auschwitz??

2 kommentarer:

linus sa...

linus längtar hem!

Anna sa...

Hemmet längtar efter dig!!!!