tisdag 20 september 2011

[ANNA] dagen i punktform kommer hära..

  • Jag vaknade 08:00, Skorpan vaknade 08:30. Syrran sms:ade när vi åt frukost och peppade utelek.
  • 09:30, vi tar med oss barnen och knallar till Trädgårdsföreningen. Där är det fullt av dagisbarn och barn över lag, vår nyfunna bekantskap, pappa Kalle med dottern Klara ( i Vilma/Skorpans ålder) är där så vi leker en stund med dom.
  • Skorpan och jag går till torget för att köpa lite frukt/grönsaker. På vägen hem (Nygatan upp) i höjd med Afrodite håller Skorpan på att stryka med. Ut ur en damklädesbutik (Kriss of Sweden) kliver en halvtjock kärring. Eftersom butikens dörr står uppställd får jag ingen som helst förvarning när jag kommer med sulkyn på den smala trottoaren. Tanten kliver bara rakt ut, stirrandes rakt fram( ser sig inte om överhuvudtaget) ur ett hål i väggen bokstavligen. Hon ramlar över Skorpan och sulkyn, men studsar upp direkt eftersom lejonhonan i mig vaknar på en millisekund när min unge hotas av fara och jag skriker åt henne. Jag blir fullkomligt vansinnig, feta kärring lägga sig på mitt barn, mitt lilla lilla barn. I helvete heller!! Jag gapar åt henne att hon ska se sig för innan hon lägger sig i nästa barnvagn. Tanten ser vettskrämd ut och backar ursäktandes med gråten i halsen nedför Nygatan. Bra där. Lär dig en läxa. Använd ögonen för fan. Du la dig på fel morsas unge. ( det gick bra med Skorpan, turligt nog!)
  • Hemma steker jag blodpudding till Skorpan, som äter smaskandes mmmm mellan tuggorna.
  • Skorpan sover, jag bakar en äpplekaka till min svågers jobb ( som lånar ut en släpkärra när vi ska till IKEA imorron), viker tvätten, diskar och tömmer våra byråer i sovrummet (som ska säljas).
  • Linus kommer hem från jobbet 14:30, Skorpan käkar fruktsallad till mellis sen går vi ner på stan ( håller avstånd till feta-kärring-butiker). Slår till på en ny sovrumslampa som vi spanat på ett tag.
  • Hemma, lagar dag två av matkassen. Succé. Minicalzones på tortilliabröd. Dögött! För att citera Linus; tog inte längre tid att tillaga än att bre en macka! Det receptet är en keeper så att säga.
  • En kille kommer och köper våra två gamla sovrumsbyråer som vi lade ut på Blocket, mer om det i ett senare inlägg*
  • Efter kvällsmaten kastar vi boll och busar med Markus och Vilma nere på gården.
  • Skorpan badar, Linus monterar nya lampan.
  • Skorpan sover, vi slappar i soffan. Klockan är nu 19:50.
  • Imorron är Linus ledig, hurra! IKEA here we come!
 Svårt att se, men den det är en vitnamesisk sidenlykta, den har ett vacker blommönster som inte riktigt syns på bilden.

Inga kommentarer: