måndag 4 maj 2009

[LINUS] Ordfel.

Hela morgonen har TV4's nyhetsredaktion tjatat om att marijuana-missbruket har ökat i Sverige. Jag påstår att detta uttryck är felaktigt formulerat. Ett missbruk är ett felaktigt brukande av en annars tillåten bruksartikel eller tjänst. Ett glas vin om dagen -> Bruk. En flaska vin om dagen -> Missbruk. Normalt framförande av bil inom trafiklagens gränser -> Bruk. Rallykörning i innerstan -> Missbruk. Marijuana är en bruksartikel som inte är tillåten ens för normalt bruk, vilket innebär att det inte kan pågå något missbrukande av just denna. Om man känner sig nitisk så kan man påstå att brukande av en otillåten bruksartikel ALLTID är ett missbrukande, eftersom det inte finns någon inom lagen tillåten normalnorm att jämföra med. Men jag vill istället att man i detta fall använder sig av just uttrycket 'användande', vilket är både etiskt och juridiskt neutralt.

Tv4's nyhetsredaktion har med denna formulering konstaterat att det finns ett normalt och moraliskt försvarbart brukande av den otillåtna drogen marijuana. Tv4 är därmed en drogliberal tvkanal och bör granskas av tvnämnden.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Tu che my man! Alltid lika klok! Mycket roande för mig som intreserar mig för diskursers dvs oxå språkets betydelseskapande. Nu har TV4 skapat den motsatta betydelsen marijuana-bruk och som du säger givit utrymme för en betydelse av "normalt och moraliskt försvarbart brukande av den otillåtna drogen marijuana". Å jag jag vet att vad folk ser på TV det skapar deras tolkningsramar, annars vore ju min uppsats inget värt! Hahha! Tu che!

Linus sa...

touché. tv4 är lite knasiga ibland.

frugan sa...

Väl slutsatsat min kära man!

Johanna sa...

hahaha! ja ha är det så man skriver det! Så klart man gör....
Ja annat är det med gamla hederliga public service, NOT!
Ja du anna, din man han är klok han. Kanske måste sno honom till diskursanalyslaget! ;)