lördag 28 augusti 2010

[ANNA] God förmiddag bloggen.

Skorpan slaggar, jag utnyttjar den luckan till max(sminkar mig, plockar lite och förbereder resten av dagen) men nu blev det visst ett par minuter över att sätta sig ner och slappa en stund. När Skorpan vaknar(när vet man aldrig) så ska hon få ett litet mellis så ska vi ner på stan en sväng med syrran och Vilma. Linus jobbar sin 9-22 helg(lörd+sönd), Skorpan vaknade som tur vid 08:10 så dom hann kramas lite innan han åkte. Han ville verkligen inte åka, två heldagar utan klimpen.

Jag har fått höra flera gånger "Hur ska du kunna börja jobba om två månader?" "Du kommer ångra dig så och längta hem hela tiden!" Självklart till det sista! Visst kommer jag längta hem, finns inget snack om saken, jag kommer rusa ut från jobbet när jag slutar och gasa hem. Men när man säger så där, tänker man då på att det finns en pappa som minst lika ovilligt vill lämna sin lilla skatt för att åka till jobbet? Eller förutsätter man att mamman älskar barnet mer än pappan? Jag känner mig snarare lyckligt lottad att Linus så gärna vill vara hemma med Skorpan han med OCH att vi har den ekonomiska förutsättningen(att båda tjänar så lika att det kvittar vem som är hemma).

(LINUS ANM; Alla har ekonomiska förutsättningar för att dela på föräldradagarna eftersom föräldrapenningen är inkomstbaserad, det handlar om inställning, inte om pengar /LINUS ANM)

Vi ser till att båda två gör allt i skötseln kring Skorpan, så hon ska känna sig lika trygg och ha samma rutiner vem av oss som än är hemma. Känns härligt att kunna gå hemifrån och inte behöva ge femtioåttamiljoner instruktioner, utan bara kunna släppa allt. Det är väl ändå så det vara? Och vice versa. Skorpan kommer säkert ha perioder och faser där det är bara en av oss som gäller för ett tag. Men man kan ju lägga en grund för att båda föräldrarna duger minst lika bra i alla avseenden, det är jag övertygad om att man vinner på i längden.


Jag borstade tänderna med min eltandborste det tyckte Skorpan var skitkul, efter en stund började hon pilla och gnugga massor i munnen. Borstade hon tänderna kanske?

3 kommentarer:

moster sa...

Klart att hon borstade tänderna! Hon vill ju göra som sin coooola morsa ;) Sötgrisen!

Anna sa...

Linus!
Bra tillägg i debatten, det är ju jävligt sant också, det är ju bara det att det är det argumentet folk kommer dragandes med i högsta hugg, jag orkade inte ta diskussionen bara;)

linus sa...

haha det var så jag tänkte, jag tar på mig åsikten och diskussionen om någon vill ta den.