torsdag 19 maj 2011

[ANNA] Torsdag vetni.

Idag stod ett kort och tidigt pass på schemat, 06:30-13. Först räkning av dagskassa sen ledarskapscoaching. Idag stod feedback på agendan. Att ge feedback och ta emot feedback, både positiv/bekräftande och korrigerande feedback. Fick nämligen lära oss att det inte heter negativ feedback utan korrigerande, för att den är och ska inte vara negativ. Att man dessutom inte ska börja med att "sockra" dvs börja med att säga positiva saker för att sedan lägga in ett men och sedan leverera det "sämre", då är det positiva sagt helt i onödan för att människan fastnar vid men:et och det som kommer efter det. Istället för men säger man och. Feedback oavsett bekräftande som korrigerande är en gåva som man får för att utveckla sig själv. För att vara det ska den ju levereras rätt. Sedan ska den tas emot rätt, utan försvar och med ett tack och en bekräftelse på vad man just hört. Det är en hel vetenskap med feedback och vi ägnade fyra timmar åt det idag. Jag känner mig stärkt och har fått "verktyg" som ska skrämma bort konflikträdsla och feghet. Jag lär mig att vara en bra chef utifrån min egen personlighet, det är en underbar möjlighet för utveckling!

Linus har redan smakat på feedback, lite korrigerande sådan. Jag hade bokat en klipptid nästa lördag, då visade det sig att Linus bokat in ett fotojobb i Tranås samma tid. Eftersom han inte skrivit in sin bokning i familjens almanacka så blev det en krock. Han fick höra; jag uppskattar inte att du inte skriver in dina aktiviteter i almanackan och det vill jag att du gör hädanefter, en gång för alla. Linus fick lära sig att svara; tack Anna! jag hör vad du säger och jag ska inte glömma det igen!  Hahaha det är hårt för familjen när morsan ska utvecklas. Nu har jag bara ett par små punkter som jag ska ta med min dotter när hon vaknar... Skorpan jag skulle uppskatta om; du inte tömde mina lådor i badrummet och knölade ner innehållet i golvbrunnen samt att jag upplever ditt humör på kvällstid som lite ..onödigt.


Nähä ni nu vaknar Skorpan från sin lur och det är snart dags att börja steka raggmunk, fan va fint!

förresten GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN Skorpan som heter Majken i mellannamn!!

2 kommentarer:

Ken och Gittan sa...

Grattis Skorpan! Grattis till Karins fina golden Majken! Kram kram

Skorpan m familj sa...

Tack tack och grattis till hund-Majken!!!