lördag 14 maj 2011

[ANNA] Lördag hittills..

 Morronens frukost!
Det bästa Skorpan vet, leverpastejmacka (ja det och ostmacka) det är ju superbra massor nyttigt järn i leverpastej ju.

Nähä om en timme är det lunchdags, vi tänkte slappa och gå ner på stan och hämta hem nåt. Efter lunch möter vi upp lite vänner för att titta på SOF. Det är nog planen hittills. Men nu, springa ner till tvättstugan och hämta tvätten!

 Senaste inköpen till lilla fröken:
En ny och inplastad sele som jag fyndade på Tradera för en 50-lapp. Perfekt i sulkyn/kundvagnen och för någon som tar sina första steg (men ack så snabba steg på platser man inte vågar släppa den lille helt lös). Solskyddsfaktor, vi gick all in och köpte bäst i test enligt Råd&Rön till vår lilla dam som ser ut att ha ärvt sin mors liljevita hy. Förra sommaren skyddades Skorpan i skuggan och med kläder, då man inte ska smörja in barn under året med solskyddsfaktor (*då den i sig kan vara cancerframkallande, eftersom dom små har så otroligt tunn och känslig hud). Men i år är hon så stor och har spring i benen då räcker inte skugga och kläder. Sol och UV-strålning ska man ha respekt för. Även jag som vuxen, framför allt vill jag inte ha hudcancer men jag vill heller inte se ut som en skrynklig pergamentsrulle när jag blir äldre.

* ur Aftonbladets Wendela;
"Solkrämerna innehåller så kallade kemiska UV-filter. Redan en timme efter att man har smort in barnet kan man hitta dessa ämnen i urinen och de finns fortfarande kvar i kroppen efter två dygn, säger Inger Rosdahl, professor på hudkliniken vid Linköpings universitetssjukhus."

Inga kommentarer: