tisdag 11 februari 2014

tisda

I förmiddags, lekparksbus..

 Skorpan pärlade. Jag bäddade rent, jag är lite nörd vad det gäller tapeter vet ni ju, en annan svaghet är påslakan. Dom gula köpte jag när vintern var som gråast i december, jag älskar gult, en annan favvo är den "brittiska teservisen".

Pratade med föris idag, vi har tagit föris-äckelbacill-vabuari-långledigt. Skorpan tycker det är kul på förskolan, det är kul hemma, henne kvittar det. Jag som förälder får ju jobba lite för´t hemma men det gör jag gärna än att gå till föris två dagar, vara hemma sex dagar..gå två dagar. Framför allt kan Grynet få vara en frisk bebis ett tag. Man får ju se till att det händer lite på dagarna här hemma, vi pysslar, går till lekparker och träffar andra barn. Skorpans fröken tyckte vi gjorde gott i att fånga tiden tillsammans hemma föris kommer hon hinna med sen, det tycker jag med!

 Vi har börjat i ännu en ny pysselbok, den här sitter sitter man med tillsammans med barnet, jag förklarar vad uppgiften går ut på och Skorpan klurar. Jag blir mycket imponerad av vad hon reder ut för sin ålder. Dom problemen hon löste idag gick ut på ordförståelse, logiskt tänkande, matematik och öva på höger/vänster. Ordförståelsen gick ut på att av flera olika ansikten med olika ansiktsuttryck förstå ord som lycklig eller förvånad och ringa in dom rätta. Lycklig misstänkte jag att hon skulle greja men förvånad där blev jag faktiskt förvånad;)

 cykla till ICA i vårvädret, eller vafan 5 grader plus och regn i luften svensk midsommar ju! hem och fylla på med lite energi

 Skorpan vill öppna pysselboken för tredje gången idag. Titt som tätt kommer lillasyster Teleskoparm med sin knubbiga prinskorvar pilla pilla dra i pennan Skorpan har tålamod som en gud med sin syster och blir inte arg, tillrättavisar henne med tålmodig röst minst tjugo gånger. Grynet är du snäll och slutar dra i pennan jag kan inte skriva då..Grynet kan du låta bli.. Grynet flinar med sin tandlösa mun dregglar och låter öööööhhh. Hade jag varit Skorpan vet jag inte om mitt tålamod hade pallat den dreglande köttfärslimpan som alltid ska vara med och inte fattar nåt. Hon har ett stort hjärta och tålamod den här storasystern.



sen kom Linus hem efter en lååång arbetsdag, köttfärssås och tisdagskväll är inte så dumt after all!

2 kommentarer:

Tove sa...

Åh kan du inte tipsa om vad det är för pysselböcket Skorpan har?

Anna sa...

Dom är från mitt jobb (dvs ICA Maxi) och finns i flera åldersindelningar, vi har betat av steg ett som jag vill minnas var för ålder 3-5 år och den vi givit oss i kast med nu är steg två, 4-6 år.
mvh /Anna