måndag 24 februari 2014

månda

Imorse var det väl ändå vår i luften! Linus klocka ringde vid 06, sovrummet badade i ljus och 
vårfåglarna hade fått tokfnatt utanför fönstret. Barnen sov och jag försökte somna om, stor poäng, lyckades somna om Skorpan kom tassandes efter 20 min. Grynet tog sovmorgon till 7:30. Efter frukost slappade vi mest runt, ja eller barnen. Jag bäddade rent och for runt som en tromb. Grynet tog en förmiddagslur och Skorpan var fullt upptagen på sitt rum så jag passade på att färga håret. När jag kom ut ur duschen möttes jag av en lurig Skorpan som hade målat en skattkarta och gömt en skatt som hon gjort. 



 sen vaknade Grynet, igen, och gjorde oss sällskap i sängen jag försökte bädda i. Syskonkärlek är väl ändå att få sina ögon kammade?



 Nåja sent om sider tog vi oss ut, Skorpan cyklade, ICA och mjölinköp. Sen plockade Skorpan snödroppar på tomten och ställde i en vas på sitt rum. Sen tog hon ett varv runt tomten och bara såg allmänt cool ut. Jag ska också köra solglajjorna utanpå håret, kom ihåg var ni såg det först! Man vill ju framhäva sina öron liksom. Skorpan hittade ett snigelskal i buskarna som hon stoppade i fickan. När vi kom in och jag plockade upp våra ytterkläder hörde jag hur Skorpan grejade med micron. Vad gör du Skorpan? (ni vet man bara känner att nu är det dåligheter på G och föräldrarösten är allvarlig och en oktav högre) - inget mamma, jag ska bara värma snigelskalet lite... nej Skorpan NEJ inte micra snigelskal (uääh, fast äckligt på riktigt om det hade bott en snigel i skalet..mmm escargot du micro)

 efter lunch bakade vi  och lyssnade på radio istället för att tillaga sniglar

 ...vilken tur att jag fick hjälp, jag städade lika länge efteråt som vi bakade haha. Vad vi bakade? Får ni se senare!

 sen kom pappan hem, det där måste väl ändå vara det som kallas barnfotograf?

Grynet har tandagnissel tror vi. När Skorpan var bebis och hade tandagnissel fick hon en kylskåpskall morot att suga på och gnida mot det kliande tandköttet. Mitt bebistandagnissel-egenpåkomna-mammatrix-tips till er.

Linus och barnen gick för att hämta ut paket här i Tannefors. Jag tog cykeln in till stan, Panduro, Myrorna, Kappahl och blomaffär. Susade tillbaka över Drottningbron med snittblommor i cykelkorgen och vårkänslor i magen. Jag längtar till slutet på mars och till april när dom där riktigt fina vårdagarna kommer. Om lite mindre än en månad fyller Skorpan 4 år. Oj hur fort gick det?

Vårkänslorna sprider sig och jag och Linus som inte har skitstor trädgårdserfarenhet men mycket vilja, jag älskar växter och blommor, diskuterar buskar, gräsfrön och trädgårdsmöbler. Den befintliga gräsmattan har inte fått mycket kärlek och buskarna runt huset är verkligen skitfula så här ska piffas. Vi är nybörjare men nån ordning ska vi nog på det och lära oss på vägen. Vi har nog bestämt oss för gröna "enkla" buskar på ena gaveln och något blommande utanför entrén, så vi ska ta en vända till Plantagen/Blomsterlandet och se om det vi vill ha är fint och fungerande i verkligheten.

6 kommentarer:

erika sa...

Åh vilken härlig dag ni verkar haft Anna! (är verkligen inte ett dugg ironisk, hur kan en skriva en sån mening utan att undertonen känns som den drygaste ever?) MENAR det, superhärlig :)

anna sa...

Erika! Jag skulle aldrig tro nåt annat från dig<3

Anonym sa...

Ni har ju experten Gittan på nära håll !! / Karin

anna sa...

Henne har vi redan hunnit konsultera flera ggr:)

Anonym sa...

Hej!

Läste att Blomsterlandet pevis släppt ett digitalt magasin för trädgård. Kanske något du kan få lite kunskap och inspiration ifrån:)

Kolla här : https://itunes.apple.com/se/app/blomsterlandet/id811237547?mt=8&ign-mpt=uo%3D4

Anna sa...

Anonym!
Tack snälla för tipset:)!