onsdag 24 februari 2010

[ANNA] Lite lunchfakta..

God middag gott folk! Jag har lunchen på spisen och sitter vid köksbordet och bloggar lite medan jag väntar. Utanför fönstret ser det ut så här:

Sportlovsväder, som vi här hemma hos Forsbergs kallar det. När det är några minus strålande sol och man vill vara ute och dricka varm choklad ur kåsa och leka i snön, oavsett ålder!
Dagens agenda innefattar posta lite brev på stan och ta en fika med syrran. Tänkte jag skulle bjuda på lite fakta här på bloggen. För att påminna oss i Sverige om hur himlans bra vi har det och att vi ska komma ihåg det. För ibland får jag känslan av att vi svennar är ett gnälligt folk.

Så här mycket föräldraledigt har dom andra länderna i EU t ex..

Belgien – 15 veckor

Bulgarien – 315 dagar

Cypern – 16 veckor

Danmark – 18 veckor

Estland – 140 kalenderdagar

Finland – 105 arbetsdagar

Frankrike – 16 veckor

Storbritannien – 52 veckor

Grekland – 17 veckor

Italien – 5 månader

Irland – 42 veckor

Lettland – 112 dagar

Litauen – 126 kalenderdagar

Luxemburg – 16 veckor

Malta – 14 veckor

Nederländerna – 16 veckor

Polen – 18 veckor

Portugal – 120 dagar

Rumänien – 126 dagar

Slovakien – 28 veckor

Slovenien – 105 dagar

Spanien – 16 veckor

[Sverige – 480 dagar]

Tjeckien – 28 veckor

Tyskland – 14 veckor

Ungern – 24 veckor

Österrike – 16 veckor

2 kommentarer:

Anette sa...

Förutom kylan har det varit underbart härligt sportlovssolsken! Tråkigt nu om det blir regn som fryser till is uppepå allt :(

Ja det är verkligen superlyxigt hur länge vi kan vara lediga med våra små underverk!!!

Anna sa...

Anette! Nä fy farao regn vill vi inte ha då kommer jag inte våga gå ut utan att slå ihjäl mig! Ja eller hur, heja vårat välfärdssamhälle!