tisdag 16 oktober 2012

[ANNA] tisda

Dagen har som sagt tillbringats på Busfabriken, vi har hoppat, busat och åkt rutschkanor tills vi var som urvridna trasor, sen åt vi lunch och fikade. Sötnötarna Olle & Skorpan pussades och kramades och jag dog sötdöden.

..men allra värst är ju den här lillkillen, Bosse, jag får ju slaganfall i livmodern så söt är han!


 slappaste sovstilen..

 hungriga barn!

innan Busfabriken var vi hära, köpte dimljusglas (Linus upptäckte nyligen att vårat var krossat, förmodligen när vi körde på haren på väg hem från flygplatsen)

I skrivandets stund sörplar två förkylda föräldrar grönt chai-te och knaprar hembakade mandelkubb (syrran hade leverans från gammelmormor). I går klickade vi hem dom första julklapparna till Skorpis, vi hittade en webshop med leksaker som verkligen föll oss i smaken. Vi köpte två grejor hon ska få nåt mer, sen räcker det. Vi håller ner antalet såväl till födelsedag som jul, få några, väl genomtänkta saker och uppskatta dom mycket, än få massor och leka 5 minuter med varje. Skorpans liv behöver inte fyllas med massor presenter, vi fyller det med upplevelser med familjen som skog, bad och andra utflykter & skojsiga upptåg. Det fokuserar vi på istället.

En het potatis från gårdagens f-möte var bussen. Rektorn för Skorpans förskoleområde har köpt in en buss (inredd som en mobil förskola med toa, matvärmeskåp osv..) tänkt att användas som just en mobil förskola pga brist på förskoleplatser. Sen löste sig dock platsproblemet men bussen behölls. Nu ska den börja användas som utflyktbuss och förskoleområdet ska samsas om den, det är tänkt att de lite äldre barnen ska använda den ( ålder 3 > ). Fröknarna presenterade det hela och man tänker sig ett efterföljt; fan va kul! Alltså shit va kul hur ofta satsar kommunen pengar på nåt, tacka och ta emot! Jag och Linus tänkte trist att Skorpan är för liten för att följa med än, men va spännande sen! Men nä, det var väl vi som tänkte så. Oj så problematiskt det verkade vara; ameh vart kommer mitt barn vara?! kommer dom inte frysa?? ni säger buss..jag får så många bilder i huvudet..hur ser bussen ut?? Vem kör den?? kan vi se den innan? Guuud, alltså där sitter jag och Linus och känner amen för fan 1.) bildgoogla buss 2.) förmodligen (vild tanke) kommer personalen ta väldigt bra hand om barnen även på en buss. 3 (ytterst osäkert) men förmodligen behöver du inte åka runt på måfå i Östergötland och leta upp ditt barn när du ska hämta det. 4.) (också svävande) men kommunen vågar nog inte be Bengan med turkos påse från bänken på Gyllentorget köra bussen, dom kommer nog safea där och ta en yrkeschaufför/pedagog med busskörkort....

6 kommentarer:

Yvvi sa...

Vi är också inne på ert spår när det kommer till julklappar/födelsedagspresenter. Många gånger tror jag att det är föräldrars egna behov som tillfredsställs av att ösa saker/prylar på sina barn. Den dära må-bra-känslan av att göra sitt barn glad. För stunden. Lykke (min stora) är en uteunge och ute behövs inga leksaker alls brukar jag säga. Bara att gå till skogen och låta fantasin flöda istället. Nu är det mycket kurragömma som gäller :D

Det där med bussen låter ju hur kul och stimulerande som helst!Sjukt att inte UPPMUNTRA istället. Vad är de rädda för?

anna sa...

Yvvi!
Precis, så tänker jag med och jag förstår den lyckan i att ge sitt barn något och se hur glad den blir MEN det behövs ju inte mycket och massor. För NÄR det "behövs" mycket och massor ja då har man skapat det själv och fött det behovet. Sen kan vi köpa heltapropåsaker till henne under året utan anledning nån gång ibland, det är just den där stora mängden på en gång jag är allergisk emot. Sen som sagt upplever vi hellre tillsammans och lägger pengar och krut på det!
Nä jag vet! My god skitkul med buss ju!

Fru Eriksson sa...

Tjena Herr, fru och lillskrutt!!! Vi tackar och bugar för dagen, alltid lika sköj!!!! Vi hade trötta barn ikväll trots Olle och min sovmorgon ;) Nu ser vi fram emot nästa playdate datum, men kanske än mer vuxen date´n om vi får till den ;-)... Sköt om er sålänge och snora vidare för det tänker vi göra!!!

banditgrrrl sa...

Läste om bussen högt för Sabina och Emma som skrattade så de kiknade... Jag med....

Maria sa...

Vi köper nog kanske en present till jul och en till födelsedagen till Elton. Han får ju så mycket av alla andra (lite döööör mycket, ska be folk gå ihop i år och verkligen tänka ut några bra saker) sen gillar jag bättre att komma hem med någon grej lite här och då. Jag märker att jag var mer tokig i att köpa grejer när Elton var mindre. Lillebror kommer typ inte få något nytt, han har ju redan allt (har sålt allt utom just leksaker)
Har en i min närhet vars barn har miljoner med bilar och saker och jag spyr lite på mängden varje gång jag är där..förstår inte grejen..

Anette sa...

Så tråkiga folk är med bussgrejen, hade också tänkt Jösses så kul! Härligt att de får göra nåt annat än "vardagsgrejerna"...