tisdag 9 oktober 2012

[ANNA] sjukstuga

 Dagens status: förjävla genomförkyld nerbäddad i soffan men vid gott mod om att överleva. Schyssta svullna ögon morsan! Köpt dom på Blocket? Fas i förkylningen; den där när det rinner så man skulle vilja ha en sån där tandläkarsug kopplad till näsborrarna. Lösning; knöla in papper. Huvudet exploderar. Linus och Skorpan är också förkylda.

when sick & ynklig - wear melerat.
Varför känns melerade kläder mycket mjukare? Jag har en likadan tröja i både svart och gårmelerat. Den gråmelerade känns ljusår mjukare. Melerat är min dags snuttefilt. 

Tog mig igenom gårkvällens pass på ren jävla anamma. När klockan äntligen slog 22 och Maxi-skutan var i hamn efter en (turligt nog) stormfri seglats utan några större incidenter drog jag en djup suck av lättnad. När jag gick till jobbet igår tänkte jag "aja i värsta fall finns min kollega (som skulle jobbat nästan samma tid) om jag inte orkar hela kvällen" felfel kollegan visade sig vara hemma med samma skit jag har. Vem ska trösta knyttet då? pep jag och pekade på mig själv med rödglansiga ögon och varm panna. Det är då det bara är att snyta sig och dra upp trosorna som vi säger. NÅN måste ju göra jobbet, igår var det jag.

Imorse vaknade jag av att Skorpan bokstavligen klättrade upp på mig och frågade var hon kunde lägga snorgubben hon hade på fingret. Topp tre bästa sätten att bli väckt på. Linus är ledig idag så han har tagit med sig Skorpan till lekparken så jag ska få en liten stund att försöka kurera mig. Det och sömnbristen kan vara dom två stora baksidorna av livet som (småbarns)förälder. En annan kollega gick hem i helgen, också genomförkyld och febrig, hon har inga barn så hon skulle gå hem bädda ner sig och sova tills hon blev frisk. Det känns rätt motigt att bli riktigt sjuk för det finns liksom inte utrymme för det. Idag är min andra karensdag på dom två år som jag varit tillbaka i yrkeslivet sen Skorpan föddes. Den förra var tidigare i år när Skorpan tog med sig spysjuka hem från dagis som jag åkte på. Har man tur får man en liten timme eller två för sig själv sen är det fullt ös igen. Inte helt lätt att bli frisk då.

2 kommentarer:

Yvvi sa...

Hahaha roligt inlägg!! Det där med snorgubben skrattade jag högt åt :D HUR har ni gjort för att få ungen att INTE stoppa gubbarna i munnen?

Krya på dig!

Anna sa...

Haha den är inte lätt döh! Skorpan vill dock ofta att vi ska ta hennes gubbar och hon kommer och lägger dom i handen. Det min vän är liksom pest eller kolera;)