lördag 20 oktober 2012

[ANNA] lörda

Barnbidragsfredagen på Maxi var lite som att bli påkörd av en buss i hög hastighet. Tydligen hade ett brandlarm gått på Willys i Skäggetorp så vi fick en stor del av deras kunder också. Trist hörni Willys! klirr i kassan på Maxi:) Jag kom hem när Skorpan lagt sig igår och åkte innan hon och Linus vaknat imorse. Nä jobbhelgerna är ju inte skitkul men en del av schemat. Passen är rätt långa på helgerna, 06:45-17 idag och 12-22:15 imorn. Idag fick jag iallafall 1,5 av Skorpans vakna timmar, allt är bättre än inget! Sen kom dom och veckohandlade imorse, det var fint, då fick jag en snabb puss av dom båda.

Skorpan och Linus var på Alfonsteater på biblioteket i eftermiddags, mycket uppskattat hos Skorpan ( Alfons är storfavorit här hemma) 






1177: Verkar barnet allmänpåverkat?
Jag: Nää skulle jag inte säga, kan mms:a en bild om du vill;)


Skorpans humör har varit rätt risigt i två dagar. Hon ramlade och slog en rejäl fläskläpp på dagis i fredags så vi tänkte att det kanske var det som gjorde ont. Hon har varit sur och inte velat äta. Barn i hennes ålder tenderar ju att vara lite..ehrm..aviga from time to time så det första man misstänker är ju inte att hon är sjuk. Några riktiga skrik/gråt/bråk-utbrott har vi inte haft än. Däremot blir hon ju sur och arg ibland. När hon blir arg säger hon med bestämd röst nu är Skorpan arg och så vevar hon i luften med händerna. Alltså den är ju rätt lindrig. Då brukar vi säga åt henne att hon kan gå iväg och lugna ner sig och komma tillbaka när det känns bättre. Det funkar faktiskt. Hon lommar iväg en stund och kommer tillbaka och talar om att nu känns det bättre, Skorpan har blivit glad igen. Oftast är det ju vi som gjort henne arg genom att säga nej. Det är ju så det är meningen att det ska vara, pröva reaktioner, testa gränser. Vi använder oss mycket av avledning här hemma, Skorpan tjatar om att få ditten eller datten, vi säger nej, sen brukar vi föreslå nåt vi/hon ska hitta på och vips har hon glömt vad hon tjatar om. Vi tar aldrig några diskussioner, det tjänar aldrig nåt till, ingen ved på den dåliga elden det blir ingen glad av. Innan middagen upptäckte Linus anledningen till det aviga humöret och matvägran, gulvita blåsor på tonsillerna med rodnader runtom. Hon har ju varit snorig ett bra tag ( vem har inte det) men hon har inte haft feber (och har det inte nu heller). Jag ringde 1177 nu på kvällen och rådfrågade lite, som tur var svarade en aningens trevligare kvinna än sist. Förra gången jag ringde (i våras) hade Skorpan lunginflammation och kvinnan som svarade då att fan trillat ner från surträdet och slagit i varenda gren på vägen ner. Hon var allmänt kort i tonen och snäsig. Alltså jag fattar, hon har säkert fått tampas med skitoroliga föräldrar som inte kan godta råden dom får. MEN öh tanten, det är ditt jobb! Jag säger inte att folk ska bete sig hur som helst men har man ett serviceyrke så måste man kunna låta det rinna av. Under mina 15 år på Maxi har jag fått skäll för det mesta mellan himmel och jord. Om jag skulle tagit åt mig för det skulle jag fått gråta på terapisoffan för länge sen. Jag fick skäll senast igår av två kunder idag minns jag inte ens för vad, det är lite så man får jobba om man ska fixa det liksom.
Hursom, blir Skorpan sämre imorn ringer vi igen enades vi om, annars om hon har kvar blåsorna på måndag ringer vi vår barnläkare.

Nu. Noblesse biscottismaken (o.m.g dom är så jävla goda) en kopp te och bädda ner sig i sängen med Linus. Jag har vaskat fram en film som verkar mycket lovande. Bill Murray är med, KAN inte gå dåligt!

Later skaters!

4 kommentarer:

Frida sa...

åååh, vilken film är det? om det är Moonrise Kingdom så är den så jäkla bra! hoppas vi kan ses snart, kram!

anna sa...

Frida;
Himla fint att se både dig och din karl igår! Klart det är den, du har så jävla bra filmsmak! Jag älskarn, vill bo i den och ha hennes klänning! Vi måste styra upp'et
Massor kram!

Anonym sa...

Har du sett En oväntad vänskap? Inte? Gört. Nu. På momangen.

anna sa...

Tack anonym, briljant film har tipsat om den här på bloggen. Såg den i somras:)!