måndag 14 mars 2011

[ANNA] Igår/idag...

Idag är det som sagt Linus födelsedag, himla fint, han blir hela 29 vårvintrar för er som inte visste. Skorpan och jag överraskade honom med presenter choklad&champagne på sängen imorse. Skorpan var i himmelriket, massor prassliga papper att leka med. Igår/i helgen jobbade jag, små nätta 10-timmarspass båda dagarna. Räknade dagskassor, styrde arbetet i kassalinjen, tog emot sjukanmälningar, ringde in personal, moppade upp såväl sköljmedel som Uncle Benssås som våra kunder försökte jonglera ner i sina påsar när dom packade, städade kontoret, fixade och trixade samtidigt som jag var allmänt behjärtansvärt trevlig och serviceinriktad mot diverse kunder&personal. Allt detta med en post-it lapp i fickan med dagens checklista där det bland annat stod kom ihåg att äta/gå på toa, hjärnan funkar inte just nu. Det kräver sin kvinna(ja eller man men nu är ju jag kvinna), när man har sovit 6 timmar på 3 dagar. Fy fan det är värsta terrorn jag varit med om, då är jag ärlig. Här hemma har vi precis gått in i en härlig småbarnsförälder-sömnsvacka igen.

Anna; säg hur många barn vill du ha, två tre?

- INGA!

Nä ni förstår ju att jag skämtar, jag älskar Skorpan och hon är världens solstråle på dagarna, OCH om ni frågar igen om ett par veckor så vill jag garanterat ha ett barn till. Men en människa måste sova för att fungera och så är det bara. Jag lyssnade på P3 igår när jag städade kontoret, jag har medvetet haft ett übertempo i helgen stannar jag upp tror jag att jag faller ihop, på P3 pratade dom om småbarnsförälder-lyx. Det pratades doftljus och diverse annan onödig skit, för när dom frågade en småbarnsmamma vad hon tyckte skulle vara lyx så svarade hon; att få sova. Inte ett skumbad eller nåt? Nä att få sova, ja eller möjligtvis ett skumbad kanske ändå, då finns ju möjligheten att dränka sig sa hon och skrattade.

Skorpan är inne i en riktig styr&ställa-fas. Allt ska läggas på särskilda ställen (utan någon som helst vuxenlogik). Mina strumpbyxor ska ligga i Linus kalsonglåda( hmm eller vänta nu låg dom kanske där från början...) om min handväska står öppen ska alla saker gömmas i hela lägenheten, kylskåpsmagneter ska ligga i tvättkorgen. Saker ska skjutsas runt i läragå-vagnen från ett rum till ett annat. Jag har lärt mig att inventera handväskan innan jag går till jobbet nu så att jag vet att det nödvändigaste ligger kvar. Hon utforskar för fullt hur kroppen funkar, hon kryper ihop till en boll, ålar på mage, upptäcker att det som rullar in under soffan inte försvinner utan man kan få tag på det själv om man bara gör sig lång och platt.

Aha en sked! Den måste ju få ut och åka stol!

2 kommentarer:

Klara sa...

Grattis Linus på födelsedagen. Många kramar till hela familjen.

linus sa...

tack snälla klara!