onsdag 30 januari 2013

[ANNA] så ligger det till..

TACK snälla hörni för alla gratulationer! Vad glada vi blir!

ni som är nyfikna ska få lite mer info:

  • Jag går precis in i v14
  • BF 6/8 (vilket är i min semesterperiod, här lämnas inget åt slumpen höhö).
  • Produktionsnamn, hästpojken, varför? Ameh glo på ultraljudsbilden igen, det är ju en liten häst som ligger på rygg och galopperar. Om det ÄR en pojke? Inte en susning givetvis och så kommer det förbli precis som sist. Vissa karameller suger man på.
  • När visste jag att jag var gravid? Efter en vecka var dom där, tecknen. Brösten gjorde skitont, livslusten sög och håret blev fetast i kommun efter en kvart.  
  • Svårt att dölja? Njae, lite. Senaste veckorna av att ha arbetsuniform som är instoppat med skärp, cargobralla med noll följsamhet har börjat bli tajt..
  • Planerat? Ja visst! Vi ville vänta till efter Italien. Dels för att jag inte ville riskera att förstöra en efterlängtad resa med att må dåligt samt att jag ville njuta av viner och ostar. Hallå Italien varför åker man dit liksom?! Skorpan blir 3,5 år när hon får sitt syskon. Vi är inget för det där köra på, få överstökat med småbarnsår. Vi tar det gärna piano med det mesta i livet. En sak i taget, första stor och "färdig" börja om på nytt projekt. Vi hade flytet och lyckan att Skorpan blev till på första försöket, Hästpojken på andra. Fler barn efter detta? Nej. F Ä R D I G.
  • Hur mår modern då? Jotack, prima, nu ja. Värre var det förut. Denna vända mådde jag skitilla i flera veckor. Värst runt jul. Alla förbannade kvalmiga juldofter/smaker gjorde mig tokig. Det enda jag ville ha var skitsura saker. Inget som var sött, absolut inte choklad. Enda söta var äpplesorbet från Kivik. Det och Kiviks äpplejuice (juicen är jag fast på fortfarande och fått med Linus i frestelsen). Jag var dödstrött och somnade 19 ett par kvällar. Jobbet var kämpigt som tusan. Satt inne på vår toa i kassalinjen kritvit med huvudet nedböjt och gjorde mitt bästa för att sköta jobbet och inte svimma. Värsta helgen var den innan nyår när jag drog 11timmars-pass två dar i rad och det gick många timmar innan jag fick rast.
  • Cravings? Som med Skorpan. Färsk frukt i stora lass! Allra helst apelsiner men även färsk ananas. Senaste veckan har kaffet börjat smaka igen:) Det är ju i och för sig fiffinurligt av naturen att det som är dåligt (för mycket kaffe i början) är äckligt. Sen äter vi ännu mer fisk och grönt som är bra för bebben och mig.
  • Orolig? Nä inte nåt. Förra gången funderade man ju mycket. Den här vändan går allt av bara farten och jag hinner inte med oro.
  • Upplägg på föräldraledighet? Som sist. Jag första halvåret. Sen Linus ett år. Sen jag efter det så jag också får lite "stora barnet-njutet". Ett år var, jämt och fint (jämställdhetsbonus som precis ja, en bonus på posten). Hästpojken börjar förskola när hen blir 2 år (som Skorpan).

3 kommentarer:

Maria sa...

snacka om att redan planerat:) Vet Skorpan?

anna sa...

Haha planering är boss, nävars man har ju samlat erfarenhet och analyserat förra rundan, f-ledighetsupplägget funka guld och man ändrar inte ett vinnande koncept;) Nä vi pratar högt om det här hemma men graviditet osv finns ju inte i hennes ordlista än, vi har inte satt oss ner med henne än vi väntar lite tills det syns lite mer och blir mer abstrakt.

Maria sa...

Helt rätt. Hade våra liv sett lite annorlunda ut hade nog vi med varit så planerade. Nu har vi en tanke och ett hum, men det är svårt att veta helt när Emil avancerar och jag bara typ har ett jobb att gå tillbaka till i höst..hade varit annorlunda om jag var klar med plugget helt klart. Nu kommer jag vara hemma till september/oktober någon gång, sen jobbar jag fyra månader för att sedan avsluta studierna. Äntligen!:)
Det är så mysigt sen när de fattar. Elton frågar om lillebror sparkar och hur han mår.han pussar magen och säger att han älskar honom. Han berättar själv hur det kommer vara när lillebror kommer ut och hur bebisar inte kan prata eller stå ha ha.längtar kuvertering efter att se dom tillsammans!:)