fredag 4 juli 2014

freda


dagen började med att Grynet väckte oss 08:15 (tack Grynet du ska få en bil av mami när du blir stor) innan Grynet blev jag provocerad när (äldre generationen oftast) sa amen min Mikael vet du sov heeeela nätterna från dag ett vi kom hem från BB. Man bah ah förmodligen, 1.) du lär matat ungen nattetid 2.) hen lär sova i föräldrarnas säng. Säger inte att de två sistnämda är fel på nåt sätt bara att vi inte prefererar det. Sen kom Grynet. Jesusbarnet. Amen, änglarna sjöng och föräldrarna sov. Jag börjar tro att nån av di där miiiitt barn sov heeeela nätterna kanske talade sanning. Hursom vi åt frukost i trädgården imorse med koftor. Den här dagen började fan inte varmt. När jag var i duschen smög Linus och Grynet iväg till Hembageriet och plockade upp färska frallor. Linus gjorde mig en hotellfrukostbricka med cornflakesen i separat skål. Jag älskar honom. Han är bäst. 


Sen styrde vi kosan mot Norrköping till att börja med. Lunch och lite shopping. Fortsatte från Peking till Sörping. Gick och drog längs kanalen, nu kom solen ordentligt. Spanade båtar och turister. Linus hade inte varit i Sörping innan (exotiskt) så jag var ju tvungen att peka ut utkikslusthuset uppe på Ramunderberget. Linus sprang till bilen och hämtade Babybjörnen, sen började vi klättringen på vindlande trappor. Linus med 10 kg guldklimp och två kameror på bröstet. Turist skrivet i pannan. Grynet skrattade och vevade i extas. 

 mmm desireébulle, det bästa Linus vet (jag mä) när han beställde tittade tjejen fundersamt på honom, menar du geggbullarna? Mmmm vilket tilltalande namn ni har i Sörping, har ni ingen klass?


 Linus gjorde en Michael Jackson och Grynet hängde och dinglade med sina trinda lår 70 meter över staden. Uppe på toppen mötte vi tibetanska munkar, mer om det sen. Vet inte vem som blev gladast munkarna eller Grynet, båda såg nåt väldigt exotiskt. Dom en vit bebis med lår som inte går av för hackor haha.

 Sen kom vi hem efter en hel dag på vägarna och packade upp våra fynd, som mårbackapelargon med en loppisfyndad vitlaserad kruka för två guldpengar av samma skapare som dom andra jag visat på bloggen tidigare bland annat. Jag gav Grynet kvällsmat och packade upp, Linus styrde mot Maxi för att köpa kvällsmat till oss.

 Grynet älskar hundar så hon fick en tax i dag som hon blev väldigt förtjust i, här ligger hon och kramar den.

 Skorpan fick två böcker (Micke&Miranda-böckerna tycker hon mycket om). Sen fick hon en blå manchesterkjol....

 Grynet fick en afrikansk klänning anno -70-tal och en virkad klänning (som dessvärre hade en liten fläck men jag chansade och den gick bort:)

 Grynet fick också en filt till sin kommande vagn vi byter till nu till höst, och en helt bananas kruka till sitt fönster. Krukan är min favorit den är så kul! Böckerna kostade en guldpeng styck, övrigt kostade två guldpengar styck. Det är ju lite det som är grejen. Det heter ju loppisFYND och då finns det två regler för mig. 1.) det ska vara billigt köpa en gammal pryl dyrt är fan inte svårt liksom. 2.) man ska ha användning för den. Jag har under de två senaste dagarna stått och klämt på ett helt underbart bäddset för en tjuga, gult med vit brodyr från 60-talet men det var till liggvagn och den är vi ju färdig med helt snart så ingen idé. Sen en så fin karmstol i teak klädd i vad jag kan svära på var ett Stig Lindebergtyg den kostade 270:- och ett riktigt bargain liksom MEN vi hade inget bra ställe för den hemma och då är det ju inget "fynd" liksom. Stolen stod garanterat inte kvar dagen ut.


 Linus kom hem från Maxi med vad vi var sugna på, varmrökt lax, romsås och färskpotatis, tomaterna från Askeby är så goda så såna blev det till. Provade ett nytt franskt vitt vin, inte bara en fin flaska ett mycket gott vin! Plockade av mig örhängen och drog ett djupt andetag. Grynet har gått och lagt sig och vi njuter av kvällen

 den underbara sommarkvällen  som kom äntligen och vill inte ta slut liksom, så här sitter jag nu och bloggar med en skål smågodis. Fast jag är ju sjukt nyfiken på hur det går i deckarserien vi begravt oss i så snart ska jag flytta in. Tannefors är ju mitt i stan och det är fredakväll men det enda som hörs i villakvarteret är några fåglar. Mer bilder kommer sen i vanlig ordning.

Inga kommentarer: