onsdag 25 december 2013

Forsbergs jul 2013


Julaftonsmorron hemma, jag bjuder på mig själv i nattskjorta. Mysigt trots en helt kal lägenhet med en massa kartonger jag är glad att vi valde att ha granen tusan va trist vårt "tragiska" hem hade sett ut annars.
vi invigde ett mycket omtyckt spel

sen for vi till Ödeshög, farmor/farfar Linus bror med fru och kusin Hugo. Skorpan hade på sig sin julklänning i ungefär en kvart sen tog hon på sig nattlinnet och morronrocken hon fått i julklapp och ville absolut inte ta av det. Charmen med barn, så hon gled runt i pyjamas hela julafton:)

vi får minnas julen 2013 som flyttjulen, Grynets första, Skorpans pyjamasjul och året som hon avslöjade tomten
klappspel, väldigt lukrativt sådant för mig och min man! Skorpan var också med och bytte raskt till sig dom barnvänliga klapparna 


Grynet firade julafton med att ta tidernas nap mitt på dan, ja men sådär 4,5 timmar. För att vakna och vara på Grynet humör - flina tills dom bulliga kinderna nästan spricker.
sen upptäckte hon att hennes farmor och farfar äger två mjuka lurviga nallebjörnar och ville aldrig sluta att borra in sina knubbiga små fingrar i deras pälsar.

juldagen inleddes med ett klassiskt spel, Löjliga Familjen korten var precis likadana som när jag var liten!

sen öppnade vi klappar och fikade hos kusinen




Natten till idag sov Grynet hela natten utan det där nattamålet hon brukar dra vid vargtimmen ungefär, en nog så fin julklapp till sina trötta och genomförkylda föräldrar. Båda barnen tog faktiskt sovmorgon ända till 08:30. Nästan så man blir religiös.

Snälla Maria och Markus tog med sig Skorpan och Grynet till lekparken i förmiddags så vi kunde köra en effektiv tur till huset. Vi mötte en av våra nya granntanter, Viola (hyreshuset brevid oss befolkas endast av 80-plussare samt en ung kille, samtliga damer heter sådär Viola, Gunvor och är dögulliga). Tanten var lite bekymrad av att vi behövde slita i huset på självaste juldagen. Viola mötte vi i söndags första gången, hon hälsades oss varmt välkomna till gatan och sa precis som de andra tanterna vi mött - äntligen, vad härligt med en barnfamilj!! Jomenvisst barnfamiljer brukar ju vara eftertraktade som grannar..eller? Viola blev till sig i sina tanttrasor av ordet bebis och undrade försynt om man kanske kunde få kika lite på bebisen. Det gick ju absolut för sig, Grynet sken upp som en sol och tog tag i tantfingret och ville inte släppa. Viola, ja hon fick väl typ tre infarkter av lycka. Vi kommer få det fint med tantalutterna där borta det tror jag bestämt.

Nu ska vi bara överleva cirkus en vecka till i kaoset i lägenheten (sen tar vi kaoset i huset istället haha). Jag ser väl bestämt inte fram emot Linus stundande 9-22 helg på jobbet, två kids och en salig röra. Herren prövar mig. Herren PRÖVAR mig.

3 kommentarer:

Lovisa sa...

Alltså, jag känner att jag skrivit det här förut (Charlotteoch Skorpan gör samma sak) men Charlotte fick en pyjamas in sitt första paket som hon genast bytte julklänningen mot. Och ja, gick runt i den resten av dan. Har våra döttrar telepatikontakt? :-)

Lovisa sa...

Jag igen....jag visade bilderna för Charlotte och hon höll fast vid att hon var Skorpan (trots 2 dm hårlängdsskillnad nu). Jag sa att det inte var hon och då blev hon sur och sa: "NÄHÄ, men det där ser i alla fall ut som pappa!" och pekade på Linus :-)

Anna sa...

Lovisa:
HAHA det är ju vansinne:) skitkul ju!! Hade ju fattats bara att Grynet och Caesar var av samma kön o lika;)