tisdag 26 augusti 2014

tisda

 Hade en riktigt körig måndagskväll på jobbet igår, OMG-mycket kunder ända till 21:30, svettig är en underdrift. Idag parkerade jag bilen utanför jobbet vid 09-tiden för att jobba till 16, gå av den där tuffa jobbstreaken, ledig dag imorn. Obetalbar känsla, klarblå himmel och en stor svart fågel svävade högt. Jaja, den förankrade plastfågeln som ska skrämma bort fåglarna från lastkajen men ändå (ni fattar ju hur fint det är att se ledig dag i sikte, ALLT är fan fint). 

 Kom hem, syrran och Vilma var här och lekte. Eller dom stora barnen lekte, Grynet hade sovit, Maria och Linus slappade med varsina projekt. Win win, slå ihop Vilma och Skorpan skaffa sig egentid;) Så fint att se dom, bruna som jag vet inte vad efter en vecka på Cypern (eller Vilma sa att hon varit på Öland så lite oklart är det). Vilma kommer hit på torsda istället för att gå på förskolan. Linus? Makalös farsa som bara tar sig an en näve ungar, hey no probs! Till kvällsmat, laxpasta på kallrökt lax och broccoli till, Grynet åt som en häst. Hon vill INTE bli matad, kan själv. Varannan näven varannan skeden. Skorpan är ju stundom ingen storätare och är rätt kräsen. Grynet? Äter det som serveras. Vi som inte är vana vid att barnet skyfflar in utan att knappt titta ner kan inte sluta glo storögt på Grynet. Barnmat är numer ett sällsynt inslag här hemma. Hurra, så himla tungt att bära hem och dyrt (luktar äckligt och är allmän gegga typ).


 Jag tog med Grynet bort till ICA för att hämta två paket. Hon hälsar på allt och alla eeej ej! ropar hon och vevar med sin knubbiga arm. Tröjan tycker hon är helkul, lekte med bollarna i snörena hela vägen.

Vi har infört en ny läggningsrutin för Skorpan och den funkade faktiskt för fjärde kvällen i rad. Båda barnen går och lägger sig vid 19, sen ligger dom i varsitt rum och småpratar för sig själva, Grynet grejar med sina gosedjurshundar. Skorpan bläddrar i pixiböcker. Grynet somnar först, Skorpan tar det lite längre för, man får stoppa in huvudet och påminna henne om att lägga sig ner och släcka lampan. Tills Linus för några kvällar sen kom överrens med henne att hon skulle släcka och lägga sig ner när klockan på väggen var ett visst klockslag. Så idag bestämde jag och Skorpan att när visarna på klockan pekade på 19:30 så skulle det vara släckt och tamejtusan så funkade det som sagt för fjärde kvällen på rad. Topp!

Imorn väntar frisör för mig och vaccination för Grynet och kvällen har kuligheter inbokade! Kanske hinna med att sortera ut lite mer ur Grynets garderob och bestämma mig för om nåt ska sparas eller bara säljas.

4 kommentarer:

Frida D sa...

Vi har testat lite burkmat på Otto, men han gillar det inte alls. Och efter att ha provsmakat det själv så förstår jag honom. Han älskar frukt och hemgjord skrädmjölsgröt och eftersom jag ammar fortfarande räcker det bra. Om ett par månader när jag slutar med amningen får han äta av vår mat.

Hoppas att du får en riktigt fin ledig dag Anna!

Lovisa sa...

Yey! Ser fram emot de där kuligheterna

Anna sa...

Burkmaten är ingen hit:/ Varken Skorpan eller Grynet ville bli ammade mer än 4-5 månader, sen vägrade dom och vi började med mat och gröt på heltid då. Amningen är ju det bästa men jag ska villigt erkänna att när dom inte ville mer var jag inte den första att gråta. Kände mig som en fri kvinna igen:)
detsamma Frida! Så fort vi får en lite lugnare vecka så får ni komma förbi! Hur trivs ni i huset?
massor kram!

Frida D sa...

Ja, vi kommer så gärna! Ni verkar ha ett mycket mer späckat schema än vad vi har, haha!

Nu har vi bott i huset i snart två veckor och det är uuunderbart. Är ute och går barfota i trädgården på kvällarna bara för att jag kan ;)