tisdag 19 augusti 2014

tisda

När jag äntligen slutat mitt 6:45-16pass så stod jag på gasen hem. Ville ju hem till födelsedagsbarnet i synnerhet och familjen i allmänhet. Vi fikade och öppnade paket i all enkelhet, vi hade lite familj o släktfirande i helgen, det räckte så kände vi. Grynet förstår ju inte ändå, är inte folk utomlands så är dom mitt uppe i inskolningar och terminstarter och jag jobbar helgen som kommer ( 13-20 på fredan, 6:45-17 på lördan och 12-22:15 på söndan) så det fick bli ett soft 1-årsfirande.

Vid middagen pratade vi om mitt jobb. Skorpan älskar det, vilka jobbarkompisar som varit där den dagen, hon känner ju dom flesta och pratar med dom när hon är i butiken. Ni kan inte tro vad mycket spännandeheter det händer i en skitstor mataffär, sprinkler som går sönder och duschar hela frukt&grönt-lagret, farbröder som behöver ambulans och tjuvar som stjäl allt nagellack..ni hör ju liksom;) Idag pratade vi om min kollega som ska åka till Austrailen framöver, han sa att han skulle smaka både krokodil och kängru när han var där. Skorpan såg ut som ett stort frågetecken, för det första skitfarligt ju, dom lär ju äta upp honom! Haha ja, jagar han rätt på dom levande och börjar äta på dom (Steve Irwin-style) så blir jag mycket imponerad..han sa i och för sig inget om att äta döda djur... Då kommer vi till Skorpans stora huvudbry nummer 2, det är ju djur?! Man kan ju inte äta DJUR dom har ju ögon, det måste ju smaka jätteäckligt! Det är här man som förälder (som redan många gånger tidigare) ställs inför valet, öppna dörren eller inte..ge sig på att börja förklara något där man sannolikt kommer att måla in sig i hörnet å det grövsta och fylla sitt barn med minst 10 nya ångesttankar som kommer loopa i huvudet resten av veckan och resultera i störd nattsömn. Bara där förstår ni ju..STÄNG DÖRRN! Men nä, för jag kommer ju förklara så bra den HÄR gången att det är vattentätt liksom..Förmodligen. '

 - Man kan ju inte äta djur, dom har ju ögon!
- jo Skorpan det kan man visst, vi äter ofta djur
- ja okej fisk kan man ju äta!
- vi äter ju kyckling, vad är det tänker du?
- ah men det är ju inte djur det är ju fååågel!
- vad tänker du att köttbullarna på din tallrik är gjorda av då (samma sekund som jag sa det kände jag att vafan min redan kräsna 4-åring kommer hon sluta äta nu...)
- köttbullarna är gjorda av köttbullar!

Sen var det färdigpratat om det. Vi skippar att servera själva ögonen och håller oss till korv blodpudding och andra delikatesser...Sen att hennes mor under väldigt stor del av sitt liv inte åt nåt med ögon det kan vi prata om en annan dag;)

Inga kommentarer: