måndag 30 juni 2014

om secondhand till barnen


Jag älskar ju att klä barnen i secondhand/vintage av flera anledningar. Det är personligt, min stil och det hittar jag sällan i butikskedjorna och det är ju miljövänligt så det förslår:) Många köper ekologiska kläder till sina barn, vilket är toppen men när dom säger vad dom betalar drar man ju efter andan ibland. Om det är miljön man tänker på (vilket jag antar, och gifterna för barnen) när man köper ekologiskt, köp secondhand istället! Det är ju noll ny inverkan på miljön istället ❤ återvinning. I secondhandplaggen är gifterna, vattenlösliga kemikalierna ofta helt urtvättade eller flyktiga kemikalier förångade av tiden. Koftan på bilden är min favorit av secondhandfynd, den är helt underbar och dessvärre för liten till Grynet nu, åh vad det grämer mig! Nu när Grynet växer ur så säljer jag av barnkläderna men en del hjärteplagg sparar jag till eventuella barnbarn och minnen för Skorpan och Grynet. Den här koftan och mössan är såna.

Stickade tröjor är en sån sak som jag gärna köper secondhand, dom på bilden kostade 10:- 20:- respektive 30:-. Annat jag gärna fyndar är klänningar och byxdräkter. Den orangerutiga klänningen med brun brodyr är så söt, kostade 10:- (vansinne, jag vet inte hur det kan bli billigare!)

Vad jag än ska köpa när det gäller prylar/kläder letar jag secondhand först. Exempel på saker vi köpt senaste tiden, en vattenspridare (25:-) en hushållsvåg (40:-) en gardinstång (10:-) barnböcker (15:- st) Ja ni märker ju själva hur mycket pengar det finns att spara OCH miljö:)

Inga kommentarer: