onsdag 21 augusti 2013

[ANNA] onsda

Vad händer här hemma då? Päronens sömn är obefintlig kan vi konstatera, än så länge funkar vi ofattbart bra ändå. Fråga igen nästa vecka. Efter lunch idag var det dags för Grynets första läkarundersökning på sjukhuset. Världens coolaste farsa, Linus, sa: jag tar med båda kidsen och knallar iväg till sjukan så kan du ta det lugnt! Do I love him? Oh ja! Sen blev han lite putt över att fråga ett på sjukan var vart är modern? För nä, jag tror faktiskt inte det hade varit självklar fråga till mig om jag kommit dit själv med kidsen, vart farsan var? Linus hade självklart koll på alla eventuella frågor runt Grynet. Undersökningen då? Grynet är ett alldeles särdeles friskt litet barn.
Hela eftermiddagen lekte Vilma och Skorpan i Trädgårdsföreningen. Jag ammade Grynet vid ett bord i skuggan och pratade strunt med Linus och Vilmas farmor, det var fint. 

 Grynet älskar sitt babynest

 kroppen är för cool, utav den gigantiska superspända bulan finns nu 2 dagar senare en mjuuuuk bulldeg;)

vi kan enas om att mjölken runnit till hos morsan, Grynet är chanslös, 20 min vid bröstet sen är det knockout total paltkoma!

4 kommentarer:

Anette sa...

Bra jobbat Linus att låta frugan få vila! Fast tyvärr är det väl väldigt ovanligt att pappan kommer själv med inte bara ett utan två (!) barn så en sån fråga är väl inte helt konstig. Nu vet jag ju inte på vilket sätt frågan ställdes men de kanske undrade om det hade hänt dig något, du har ju liksom nyss tryckt ur dig en unge så de kanske ville vara säkra på att du också mår bra :)

Anonym sa...

smalis ! kram, karin

Linus sa...

Hade det hänt Anna något så hade jag nog sett till att rätt människor hade fått reda på det ganska omgående. Men jag förstår hur du tänker.

banditgrrrl sa...

Så mysigt ni verkar ha det, om än trötta.

I dag visade Rapport ett inslag om att andelen föräldrar som tvingas föda på ett annat sjukhus än det de helst vill föda på stiger p.g.a. överbeläggning. Problemet var bara att hela inslaget handlade kvinnor istället för föräldrar. "X antal kvinnor drabbas" och kvinnorna hit och kvinnorna dit. Två exempelkvinnors oroade inlägg på Familjeliv citerades också.

Besviken var vad jag blev, för jag gillar public service. Men här fallerade de totalt i sitt uppdrag att förmedla jämställda värderingar och i att inte ladda kön med olika värden. Det är ju oftast fler än en som föder barn, även om det visserligen är en kvinna som klämmer ut det lilla underverket. Vart tog den andra parten vägen? Jag är övertygad om att formuleringen de valde inte berodde på att de fokuserade på samkönade par som får barn.

Jaja, jag skrev i alla fall ett uppviglande inlägg på FB och taggade SVT men skitappen raderade det. Lat som jag är skrev jag inte om det. Efter att ha läst ert inlägg tänker jag att jag borde ha gjort det.

För... vården och public service är organiserade strukturer i vårt samhälle som förmedlar värden väldigt effektivt. Vårdpersonal har därför inte lyxen att oreflekterat ställa en sådan fråga och ifrågasätta din frånvaro. Klokt hade varit att under samtalet fråga "Å mamma Anna mår bra?" om de undrade det. Vilket de säkert undrat oavsett om du var där eller ej.

Puss på er!
Längtar tills jag får hälsa på grynet. Då ska jag dra en rolig ordvits om era barns namn. Det var nämligen det första som poppa upp i huvudet när ert sms kom! ;)