söndag 27 juni 2010

[ANNA] Välkommentillvärlden-fest!

Igår var vi på en alldeles förträfflig namngivnings/välkommen till världen-fest för Nicolas! Mamma Daniella och pappa David lade ribban för den här typen av fester En uppslupen trädgårdsfest där mat och dryck flödade, glada barn sprang runt borden och lekte. Inte mindre än tre livemusik akter betades av. David gjorde ett bejublat framträdande med sitt afrikanska trumband. Daniella kommer från Italien och ett tjugotal av hennes familjemedlemmar hade flugit hit för att deltaga, en glad och härlig familj. Daniellas mamma skrattade förtjust när jag förklarade för henne att lilla Skorpans namn betyder biscotti. Nicolas mormor läste en vacker välkommen till världen-text som Nicolas morfar översattte till italienska. Visst är det märkligt att man kan läsa en innehållsförteckning på italienska och det låter som ljuv musik, himla vackert språk!

Mer fester av denna typ istället för sakrala, högtravande dop i kyrkor. Svenska kyrkan menar att dopet är en kärlekshandling och en omfamning från gud. Ursäkta ordvalet men Svenska kyrkan är väl ändå inte så jävla kärleksfull och omfamnande ändå va? Det var väl ändå först FÖRST FÖRRA ÅRET(pinsamt) som kyrkan lät ALLA oavsett läggning gifta sig i kyrkan. Ta inte åt er nu eller missförstå mig, det är inte så att jag hatar kristna eller kyrkan absolut inte. Men jag känner ingen som döpt sitt barn som aktivt bekänner en kristen tro eller som pratar om innebörden utav dopet. För man döper väl sitt barn i kyrkan med någon slags mening och tanke?

Vill Skorpan döpa sig för att kunna t ex konfirmera sig får hon självklart vårat fulla stöd. Men en cykel eller dyr present kan hon få iallafall. Jag är själv konfirmerad, det var då jag började ifrågasätta kyrkans agenda. Min konfirmationspräst förklarade för oss( ca 80 ungdomar) att homosexualitet var något var något onaturligt och jämförde det med att födas med två vänsterhänder(!). Klubben för acceptans! Verkligen något jag vill ha med i mitt barns uppfostran. Det är väl ändå en av hörnstenarna man vill lära sitt barn, att acceptera?

Blir jag bjuden på ett kyrkodop går jag självklart! Alla gör precis som dom vill! Men en fundering kan man ha...

6 kommentarer:

Maria sa...

Festen du var på är precis så jag vill att Eltons fest ska bli..håller med dig i allt du skrev:)
Mvh Maria

Sarah sa...

Ang. kyrkan. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag håller med dig om precis allt.

GUD (hahahaaa) vilken underbar fest.

Kattis sa...

En sån välkommen-till-världen-fest måste vara det bästa, precis så som vi tänkt. Anser själv att religion är något så viktigt och personligt att det måste varje person få välja själv!

Håller med dig fullständigt!

Anna sa...

Jag kan inte annat än tacka för uppbackningen brudar:)

linus sa...

hatecrime!!!!!!

Anette sa...

Så mysig fest det verkar ha varit!