tisdag 9 mars 2010

[LINUS] Ambition kontra pretention.

Jag kan, trots mina antipretentiösa principer, inte riktigt värja mig mot Cult of Lunas senaste 'släpp' Eviga Riket. Cult of Luna hade förut sin replokal i det hus som en gång i tiden var Umedalens sjukhem, ett mentalsjukhus som innehar svenskt rekord i antal lobotomeringar (771 under femtio år). Där hittade en av bandets medlemmar av en slump en gammal dagbok, skriven av Holger Nilsson, en av de intagna.

Holger, som mot sitt nekande dömts för dråp på sin hustru, skriver om sin ångest, om märkliga varelser och förvridna naturväsen. Denna dagbok inspirerade Cult of Luna när de skapade skivan Eternal Kingdom och har nu även legat som grund till en bok/talbok/ljudupplevelse, skriven av keyboardisten Anders Teglund, illustrerad av nån belgisk snubbe.

Jag har inte läst boken, knappt lyssnat på skivan Eternal Kingdom och tröttnade egentligen på Cult of Luna efter deras släpp The Beyond. Men ändå lockar denna historia mig något otroligt mycket. Det är sann pretentiös institutions-porr.

3 kommentarer:

Anna sa...

Shit skapligt säljande bakgrundsstory, t om så jag blir nyfiken hahaha!

Anonym sa...

vad heter boken?!

linus sa...

Eviga Riket.