torsdag 5 mars 2009

[LINUS] Lustiga uttryck.

'Oddsen för det är väldigt låga', en vanligt förekommande fras som används när man beskriver en eventuell händelse som är väldigt osannolik. Varför säger man så, när låga odds betyder hög sannolikhet och tvärtom? Ett odds på 1 mot 1000 är ju ett högt odds. Egentligen borde ju uttrycken användas som följande exempel; 'Oddsen för att världen ska explodera imorgon är väldigt höga'. Vilket då innebär att risken är väldigt liten, höga odds = liten sannolikhet. Och tvärtom; 'Oddsen för att det ska regna på midsommarafton är väldigt låga'. Vilket i sin tur innebär att risken för regn är väldigt hög, låga odds = stor sannolikhet. Vem var det som gjorde fel?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oddaen för att det du säger ska få genomslag är låga.

Anonym sa...

Oddsen menade jag, inte oddaen.

Anonym sa...

Det menade du ju inte!

Anonym sa...

Du är så klok du linus! Nu lär jag om.

Anonym sa...

Oddsen för att det ska regna på midsommarafton om du är med är ju i stort sett osannolika!

Anonym sa...

En gågn skulle jag spela på Oddset... men efter som jag har det påbrå jag har så blev det helt fel. Kolla bara...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=63436&from=menu&lid=Oddasat

Anonym sa...

fel uttryck gubbjävel. man brukar säga;
"oddsen för det är dåliga". inte låga.
tarmen sitter bredvid och håller med.

- Papa Rättning