tisdag 24 september 2013

tisda

Den här dan har ju känts lite som att vara biltjuv hög på tjack. Omgivningen har flimrat förbi i 200 knyck och man kan inte stanna. Allra helst från kl 16 och framåt. Då styrde jag och Grynet hem från vårat besök på Linus jobb (Skorpan ville stanna kvar en stund till och åka med sin far hem). Smart val, eftersom hennes syster skulle dra på en skrikfest utan dess like i bilen hem. Vi kom väl till stationen i Skänninge typ, där var bommarna nerfällda och då drog larmet i baksätet igång. Skitsmidigt jag hade ju kunnat peta in nappen om jag hade varit en orangutang med extralånga armar. Jag hoppade ur petade in nappen, han köra typ fyra meter så tappa hon nappen och drog igång igen, det liksom bara ökade och ökade. Stannade igen, in med nappen. Körde på motorvägen som det smidigt nog var 60 på och vägbygge. Grynet skrek för full hals i baksätet. Stressfaktorn i det (ni som inte har eller haft en spädis) är som att köra bil med en pistolmynning mot tinningen. Kom förbi vägbygget och i takt med Grynets gap trycktes gaspedalen i botten. Stannade på poliskontrollplats in med nappen en sista gång. Fastna på Malmslättsvägen i snigel-klockan-fem-trafiken. Komma hem ner i tvättstugan i med tvätten samtidigt som jag gungade babyskyddet med ena foten, Grynet somnar, bingo! Upp i lägenheten ställer ner babyskyddet, Grynet vaknar och kommer på att hon var skitarg när hon somnade, så hon fortsätter med det. I med Grynet i Babybjörnen och börjar laga mat med henne på magen. Linus och Skorpan kommer innanför dörren och tar vid där jag påbörjat, i samma stund slocknar Grynet i selen. Jag lyckas flytta över den tickande bomben till vaggan så vi äter i lugn och ro. Sen fortsätter kvällen med kvällsbestyr på Skorpan, flera vändor till tvättstugan, hänga tvätt, baka kaka, sälja vinterdäck på Blocketannons, diska, duscha..

 i närheten av Linus jobb finns en lekpark som vi utforskade!

 dagens pyssel-Skorpan, slog in en present helt själv, jag blev väldigt impad av hur hon precisionsklippte ut cirklarna 

Skorpans funderingar under kvällsmaten rörde sig runt den nya flickan på förskolan som har svart ansikte (hmm har inte sett tjejen men antar inte bara ansiktet är "svart" och att tjejen är av utländsk härkomst, är det inte så blir jag sjukt nyfiken). Det är första gången som Skorpan berör varför vi har olika hudfärger osv, hon har ju sett människor med mörkare hy massor gånger förut och jag har tänkt att konstigt att hon inte säger något, för barn är ju så nyfikna liksom. Fundering nummer två, pojken på dagis med ett rött öga. Den är ju trixigare, honom har jag ju sett och han brukar inte ha rött öga. Skorpan trodde han fått en pinne i ögat, Linus teori var att han kanske var 50% ledsen..där nånstans bröt jag ihop och började skratta så tårarna rann. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för en sax? Nyfiken.. Den borde kanske passa vår 2,5-åring.. Iaf bättre än stora sysaxen

anna sa...

Vi har både en kovariant och en groda kommer från mitt jobb!

Linus, blocketkungen sa...

Sälja vinterdäck på blocket var ju lite av en överdrift...

anna sa...

Haha när jag skrev trodde jag det var det du gjorde inte jiddra med nån osmart i ösregnet, bättre lycka på fred jue!

Karin sa...

Oj det där med ilsken bebis känner jag igen. Körde med son skrikandes som en galning en gång. Tror han var typ 3 månader och jag åkte från Strängnäs till Linköping på kvällen, mellan flen och katrineholm skrek han som aldrig förr och jag vågade inte stanna eftersom det va mörkt ute, mörkrädd + för många läskiga filmer är ingen bra kombination...

Anna sa...

Karin!
Fy vilken rå-ångest då hade jag inte heller vågat stanna om jag var själv och beckmörkt ute:/