onsdag 26 augusti 2009

[LINUS] Ang. Inglorious Basterds.

Förutom att vara en sjukt svårskriven titel (på ett tangentbord) så är Inglorious Basterds en riktig jävel till film. I mina ögon det bästa Quarantino har gjort. Kanske en orättvis fight eftersom jag inte gillar det andra. Här slipper jag framkrystade femme fatales, dialoger som känns som hård i magen och allt annat skit som fyller bägaren upp till kanten i alla filmer signerade Q-T. Jag gillar't. Detta känns naturligt, utan att vara diskbänksgrått. Våldsamt motiverat och otroligt välspelat. Och vem kan inte motstå en film som egentligen bara går ut på en enda sak; att skalpera nazister. Och kul är den också. Och spännande. Och snygg. Och allt det där.


Fem av fem!

4 kommentarer:

tarmen sa...

bra recenserat linus..håller med dig!

linus sa...

tack käre vän. kul att du gillade den!

EvilEmil sa...

Får hålla med att det är en jävel till film. Dock håller jag nog fortfarande Pulp Fiction högre. Älskar dock alla flörter med de gamla spaghetti western-filmerna, kostymerna och allra mest Christoph Waltz (som han tydligen heter)briljanta gestaltande av Hans "The Jew Hunter" Landa.

Emil krämar ur sig 4 horn av 5 möjliga. 4 starka horn, dock.

Anna sa...

Har du bumpat upp ditt betyg ett snäpp? Det gjorde du rätt i!