söndag 23 november 2014

igårkväll/idag

Jag är inget jättefan av vanliga lussebullar, så vi försöker göra saffransbullar med nån twist varje år. Linus snubblade över det här receptet, sockerdoppade saffransbullar fyllda med vit choklad. Smarrigt värre och förhållandevis enkelt. Rullar bullar, trycka ett hål, fylla med vitchoklad/smör/florsocker, nyp ihop. Pensla med smör och doppa i socker när dom svalnat. Det braiga med såna här sockerdoppade bullar är att dom man ska frysa in sockrar man inte. Så när man tinat dom och penslar med smör och sockerdoppar så känns det nybakat:)



 Igårkväll fick Linus och jag en kväll på tu man hand. Vi gick till Malt & Humle och smörjde kråset. Linus som älskar sin ipa hade en uppsjö att välja emellan så han var minst sagt nöjd, och visst fanns det ett glas vin till mig som inte är nån ölfantast. Det fanns dessutom 16-årig Lagavulin till mig efter maten och en god whisky mina vänner är det bästa jag vet! Vad vi åt? Högrevsburgare, mycket gott!



3 kommentarer:

banditgrrrl sa...

Härligt! Jag lärde mig ett annat tips i dag; frys in bakverk innan gräddning, ta ut å grädda "rätt antal" när det är fikadags. Fungerar på allt degbaserat med jäst i!

Lovisa sa...

Gudars så gott x 2! Coops medlemstidning hade ett liknande recept fast med mandelmassa i mitten. Det ska vi testa i år!

Och snygg du blev i frissan då! Det där har minsann ingen unge på nån förskola i stan gjort det ser ju jag det :-)

Anna sa...

Johanna!
Det visste jag inte! Tusan vilket bra tips!

Lovisa!
Tack & bock:) ja det cirkulera en hel del med varianten vit choklad och mandelmassa låter synnerligen gott!!