torsdag 7 juni 2012

[ANNA] torsda

Skorpan hade en kortdag på dagis idag, 11-14:30 (denna gång jobbar Linus kväll och jag dag). När jag plockat upp Skorpan så parkerade vi bilen hemma och bytte till cykel. Det blev en tur upp till Federal och morsan bytte piercingsmycke. Skorpan tyckte det var skitspännande, tjena sa den fulltatuerade killen med ansiktet fullt av piercingar sena svarade Skorpan och flinade. Jag fick hjälp att byta ringen i läppen (har en sån segmentring dom är trixiga) Skorpan satt brevid mig på britsen och var väldigt intresserad. Skorpan ville också väldigt gärna ha en ring i läppen men nöjde sig med killens löfte om ett par år..Jag kan på stående fot snabbt räkna upp 10 saker som är värre än att hon piercar sig när hon blivit myndig. På riktigt. Sen är det väl så att ungdomar vill väl revolta mot sina föräldrar så Skorpan kommer väl se helt normal ut och spela innebandy eller sjunga i kyrkokör;)

Utanför Federal finns en tom fontän den fångade Skorpans intresse, så jag satte mig på fontänkanten och Skorpan lekte länge. Från ingenstans dök plötsligt kollegan Nettan upp på sin cykel så vi småpratade en stund och gjorde sen sällskap in till stan, ja hem för oss! Fint! JHemma på gatan dök Markus upp på sin motorcykel, skitcoolt tycker Skorpan. Han skulle hämta Vilma från dagis och Skorpan ville väldigt gärna följa med! Dagiset ligger runt hörnet här hemma så vi följde med, Vilma blev väldigt glad och förvånad. Väl hemma i lägenheten igen stekte jag pannkakor och Skorpan lekte med tratt, vatten och en massa burkar och plastflaskor under tiden. Skorpan tryckte in pankapakor (Skorpanska för pannkakor) med ekologisk blåbärssylt. Efter maten busade vi som tusan med kusinen i sandlådan. Skorpanstackarna sprang och ramlade säkert sex gånger på asfalten. Usch ljudet av små handflator och knän i gruset, hon reste sig ganska snabbt med ett ingen fara! Hon hade inte tid att ha ont!

Efter att ha nattat Skorpan (som somnade på 5 minuter) så ställde jag in en Varannangångkaka i ugnen, en Linus-favorit. Den är nog mer känd som Sverigekaka men receptet kommer från kollegan Lena och den är lite småtrixig. Alltså det är världens lättaste smet men den kan vara lite nyckfull och vägra jäsa upp i ugnen, Lena menar att varannan gång blir den dålig och varannan gång bra. Därför bakar hon den bara varannan gång säger hon...;) Förnuftig kvinna det där! Vad är det då? Typ en rätt vanlig sockerkaka som man delar och fyller med hemkokt vaniljkräm. Godast är den efter nån dag när den sugit upp vaniljkrämen ordentligt!

 På väg hem från lekparken / i piercingstudion

1 kommentar:

erika sa...

Vi pratade faktiskt om det där med revolt häromdagen, nyblivna mamman & jag :)
& vi insåg att det nog kommer krävas något brutalt radikalt för att göra uppror mot oss när våra kids växer upp! Jag har ju förvisso tagit ur alla mina piercingar, men jag är baske mig sugen att göra om ett par nu ändå ;)