tisdag 13 maj 2014

tisda

 Jag landade efter mitt 6:45-16 pass till detta. Barnarbete, görs ju bäst av barn som vi säger här hemma.

Jag hann inte vara hemma länge förrän Blocketköparna av babyskydd samt bas dök upp. Det visade sig vara ett asiatiskt par i vår ålder som talade väldigt dålig svenska, så vi fick wing it lite på engelska. Paret väntade sitt första barn, när kommer det? frågade jag kvinnan, nästa vecka svarade hon med ett leende. Damn you minipeople! Kvinnan såg ut som hon svalt en galiamelon på sin höjd, man hade lätt kunnat ta henne för lite bajsnödig typ. Paret fällde ut underredet till sin sprillans nyköpta Brio-vagn med prislapp kvar och provade hur man satte dit babyskyddet på det, Linus fick assistera. Barnvagnar, babyskydd och blivande förstagångsföräldrar nervigt o knepigt! Minns det själv. Sen frågade mannen lite försiktigt om Linus kunde visa hur man satte fast basen i bilen and explain in english. But of course! (I´m so glad you asked..eller;) Hjälpsamma Linus grejar allt. Here you see the isofixfästen that you put in the öglor...Kvinna  tittade generat på det uppfällda vagnsunderredet brevid oss medans männen grejade i bilen I don´t know how to fold it.. Me neither svarade jag. Är det nåt jag kan är det vika ihop vagnar äldre än mig själv, dom där nya vagnarna har jag inte en suck om, håll in tre knappar medans du skjuter ihop vagnen med magen typ. Ûbersäkra utifall femmånaders bebisen skulle lyckas vika ihop vagnjäveln själv sittandes i den. Herregud allt är så säkert nuförtiden. Våran liggdel ställer man på underredet bara så är det två små krokar man fäller om ramen bara, sitter ungen kvar utan att klämmas ihjäl eller vagnen fälls ihop när dagen är slut är ju vinst. Det lär bebisar tacksamhet och överlevnad tidigt. We can ask Linus he´s an expert sa jag till kvinnan. Linus, älskling! dom behöver lite hjälp med sin vagn....Sen utspelades sig ett 15 minuters tryckande, vridande och försök att lägga sig på underredet. I samma sekund som jag kom in på Familjelivs forumtråd hur fan viker jag ihop min Brio Sing så hittade Linus det magiska trepunktsgreppet och vek ihop ekipaget till något som liknade en caddyvagn. Bye bye thanks for the money and we wish you best of luck with everything! ehrm EVERYthing. Stackarna snart är det skarpt läge och det där..det blir nog inte lätt. Mitt tips till er blivande föräldrar där ute, testa att sätta in babyskyddet och vika ihop vagnen INNAN det är allvar och det under svåra omständigheter. Typ genomsvett, nån skriker och du själv håller på att kissa på dig typ och två andra bilar på US-parkeringen tutar att du ska packa ihop o flytta på dig. Tänk filmen Göta Kanal när kvinnan ska lära sig tända stormköket i en gungande hammock för att vara redo för sjön...lite så.

grillgallret var rengjort, Blocketköparna hade åkt och hemgjorda handburgarna (som Linus säger, jag skrattar varje gång) hade landat på bordet. Mmm grillat ÄR godast. 

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Den där hamburgaren tog ni lätt en tugga av va? Såg sjukt god ut! Kör ni efter något speciellt recept?

anna sa...

As simple as nötfärs salt o peppar! Tjocka ska di va;) o förtäras med andakt pommes, bacon ost tomat gurka o ett glas merlot.