torsdag 29 maj 2014

gårdag

 startade dagen med lekparkshäng


 Sen gick Linus, Maria och barnen hem till oss. Jag hoppade upp på cykeln för att hämta upp två klänningar som var hos skräddaren,  den ena för att läggas upp och den andra för att sys in. Finns ju allt i Tannefors (typ utom Systembolag) måste ju finnas en sömmerska/skräddare? Inte hittat nån. Fick ett infall och hoppade in i en secondhandbutik, good call. Två krukor fick min uppmärksamhet direkt, när jag vände på dom och såg priset, 10:- respektive 5:- så slog mitt hjärta en volt. 

Den svenska formgivaren/konstnären Signe Persson-Melin´s krukor till ett pris som kändes som rena skämtet, en liten och en stor kruka. Glad som en lärka susade jag hem med dom och klänningarna i cykelkorgen.

 Parkerade cykeln och landade i en korv och pastalunch. Suddigt blire när det är tre barn inblandade.


 Sen hann knappt Vilma&syrran gå innan nästa besök knackade, våra forna grannar från s:t Korsgatan tillika goda vänner Viktor och Frida. Vi frossade choklad och blåbärsglass i strut, pratade strunt och ritade pysselbok.

 När dom begivit sig hemåt/mot bio så slängde jag på ett lager smink till, bytte kläder och hoppade upp på cykeln igen. Mötesplats Stora Torget och Malin 18:00. Vi skrattade och allvarspratade om vartannat över en Phad Thai och ett par glas vitt på Yellow Fellow. Vi måste göra om det här snart igen, det är en superkul kväll sa jag till Malin direkt när vi kramades hej. Umgänge-utan-barn-glad-mamma född -80 nån?Vinet fick jag lägga på hyllan lite skapligt då det var tidigt uppstigning till jobbet och bilkörning. Nä nu måste vi gå hem och sova så vi orkar jobba imorn sa jag till Malin. NÄ! sa hon glatt för hon tillhör den där majoriteten ni vet, som är lediga idag. I min värld var det ju bara en sketen torsdag idag. Lätt att förvillas när i princip alla dagar året om är en vanlig arbetsdag i min bransch.


Jag har nyss läst kvällssaga för Skorpan, hon valde Linus gamla samlingsbok med Jan Lööf sagor. Den som Linus har är äldre så den har ett annat omslag men innehåller samma sagor. Skorpan älskar Jan Lööf, sagorna är så fantasifulle för att inte tala om illustrationerna. Så fina och detaljrika man kan titta länge på dom och upptäcka nya finurligheter hela tiden. Linus och jag ska se klart Netflix-dokumentären The rise and fall of Eliot Spitzer.

Inga kommentarer: