tisdag 14 oktober 2014

tisdag eftermidda



 Skorpan halar fram sin kamera och skjuter från höften när man minst anar. Det fick både läkaren och apotekskvinnan erfara. Den senare reagerade roligast, skrattade generat ojoj ehh hihi jasså ja ha ja!

Skorpan har haft en skitjobbig hosta flera nätter i rad och efter i natt (få timmars sömn) kände jag att nu får det vara nog. Jag var mer död än levande när jag klev upp imorse efter skitlite sömn, jaja buhu det är ju inte mig det är mest synd om. (Typ rätt mycket iallafall såg ju ut som ett åkerspöke.) Så på min frukostrast ringde jag hem för att föreslå vårdcentralen, dit hade ju Linus redan ringt vi det laget, han är ju en doer den där karln! Sen flög min arbetsdag fram, LEAN-möte med två "lärare" från ICA-skolan i tre timmar och diverse annat senare så stämplade jag ut vid 15:30. Parkerade och gick mot vårdcentralen rakt över gatan ( apotek mittemot, asså vi bor ju för bra!). I väntrummet satt Linus och barnen, dom hade hunnit träffa en läkare som undersökt Skorpan och konstaterat lite slemmiga luftvägar och nu väntade dom på att få ta en snabbsänka (för säkerhets skull). Vi var inte vidare oroliga för att det var något värre än förkylningshosta eftersom Skorpan inte hade/haft någon feber. Skorpan är ju himla "bra" sådär, har hon feber är hon riktigt sjuk och då vet vi att det är något knas och det har varit få gånger. Himla bra att jag hann precis till provtagningen så slapp Linus jonglera båda barnen i labbrummet. Skorpan var tyst och sammanbiten, reagerar som sin mor när hon är rädd eller riktigt obekväm. Vi kom in till en mycket bra labbassistent som förklarade precis för Skorpan vad hon skulle göra och varför. "Jag ska sticka ett hål i ditt finger så jag kan klämma ut blod i det här röret, det ska in i maskinen som skriver ut en lapp där det står hur du mår" Skorpan räckte fram fingret och drog snabbt efter andan när det stack till, sen tittade hon fascinerat på röret som fylldes. En glitterödla senare ur modighetslådan så klev vi ut i väntrummet. Bra jobbat! sa jag,  -tack! sa sköterskan ( ja du med då men det var ju mitt barn jag menade haha). Inne på apoteket sa Skorpan till farmaceuten jag vill ha min hostmedicin tack! Tack tack sa mamman samtidigt som hon godkände 500:- i betalterminalen (var hostan verkligen så farlig...? grr betala och le, kom hem och läste DETTA)

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Femhundra jädra spänn?! Ni kan sälja halva flaskan till oss på svarta marknaden för aldrig att jag kommer låta mina barn gå till vårdcentralen efter det här. I alla fall inte innan juli 2015.

Anna sa...

I know! Två flarror var det en slemlösande och en hostdämpande till natten. Det jag tycker är så värdelöst är att man ofta får så stora flaskor (som i det här fallet) halva hade räckt verkligen man ska ju endast ge några milliliter under kort period!